nlgroeit - Bas van der Veldt

De groeiformule van AFAS, 400 medewerkers zonder HR afdeling

AFAS Software, een familiebedrijf met 400 medewerkers en ruim 100 miljoen omzet, automatiseert administratieve processen van bedrijven. Je zou kunnen zeggen dat dat niet spannend klinkt, toch slaagt AFAS er in om de beste mensen aan te trekken en jaar op jaar te blijven groeien. Bas van der Veldt, groeiambassadeur van nlgroeit, vertelt hoe ze dat doen.

Groots, niet groot
“De ambitie was altijd om heel groots te worden maar niet perse groot. We willen de beste zijn.” Alles draait om de hoogste klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid. Zo krijgen klanten die op bezoek zijn bij AFAS bijvoorbeeld versgeperste sinaasappelsap. In 2016 alleen al zijn er 300.000 sinaasappels doorheen gegaan om deze verwennerij aan klanten aan te bieden. AFAS gelooft in detail en aandacht voor de mens, dit gaat om zowel de klant als de medewerker. Als beide tevreden zijn heb je een win-win.

“Fans zijn de drijvende kracht van AFAS.”

Bepaal wat voor een bedrijf je wilt zijn
In 1996 heeft Ton van der Veldt, de vader van Bas, samen met Piet Mars AFAS overgenomen. Sinds 2008 staat Bas aan het roer van het bedrijf als CEO en is Arnold Mars, zoon van Piet Mars CFO. Na een aantal stroeve jaren rondom de crisis begon AFAS steeds meer te groeien met nog steeds zo'n 20% per jaar. Ze hadden sterk geïnvesteerd in de kwaliteit van het product, want "zonder goed product kan je niets. Het is de basis voor marketing, voor sales, voor klantenservice”, aldus Bas. Met die groei kwam een moment dat AFAS moest bepalen wat voor een bedrijf ze wilde zijn. Dus is Bas gaan zitten met Arnold om dit uit te denken en naar eigen zeggen ging dat redelijk makkelijk. “We willen een bedrijf waar we zelf ook willen werken, dus geen bureaucratie en handboeken. We hebben gekozen voor vertrouwen.”

"Geen spreadsheet ridders aan de macht."

Streng deurbeleid en daarna loslaten
Vertrouwen kan je geven aan mensen als je strenge selectie aan de poort toepast. Acht van de tien mensen worden niet aangenomen bij AFAS. De mensen die door de selectie komen, krijgen alle vertrouwen. In een functiebeschrijving staat wat we ‘ongeveer van je verwachten’ en dan word je vrij gelaten. Medewerkers moeten zelf trainingen uitzoeken, dat doet HR niet. Het is zelfs zo dat AFAS helemaal geen HR heeft. Tja, wel 1 part-timer op 400 medewerkers voor de auto’s, verlof, verzuim en pensioen maar verder is alles geautomiseerd en op basis van zelfsturing. Idem voor de finance afdeling, waar 3 fte aanwezig is voor 10.000 klanten. Alles is 'lean' ingericht om het werk zo leuk mogelijk te maken en zodat medewerkers maximaal kunnen profiteren van de winstdeling.

“Het geven van vertrouwen zorgt voor meer zelfsturing.”

Uiteindelijk draait alles om mensen
Vertrouwen is niet alleen voor medewerkers maar ook voor klanten. De formule van vertrouwen is immers: met veel vertrouwen kan je veel snelheid maken, weinig kosten en veel plezier. Met weinig vertrouwen gaat het stroperig, kost het veel geld, energie en is het een stuk minder leuk. Je werkt met mensen in je bedrijf maar ook met mensen buiten je bedrijf, dus uiteindelijk draait alles om mensen. Behandel iedereen zoals jij zelf behandeld wil worden en je zal verbaasd zijn van het resultaat. Mensen moeten willen werken en het is de taak van de bedrijfsvoering om er voor te zorgen dat ze dit willen doen.

Downside van cultuur
De bedrijfscultuur bij AFAS is duidelijk te voelen en een essentieel onderdeel in het aansturen van medewerkers. Er is zelfs een boek over geschreven door Daan Quakernaat, De Sekte uit Leusden, nadat hij twee jaar ondergedoken heeft gezeten bij AFAS. Maar vergeet niet, legt Bas ook duidelijk uit, elke cultuur heeft zijn voor en nadelen “het past bij je, of niet." Er zijn mensen die AFAS een verschrikkelijk bedrijf vinden, dat is alleen maar goed, dan moet je niet bij AFAS gaan werken.

Kijk het gehele interview, Op zoek naar de groeiformule van AFAS om meer te horen over Bas zijn kijk op bedrijfsvoering, cultuur, mensen, zijn inspiratiebronnen en tips aan andere ondernemers. 

Auteur: Margriet Buseman, content strateeg nlgroeit