nlgroeit - team Aldowa

“Je groeit als je mensen vertrouwen geeft”

Het Rotterdamse Aldowa ontwerpt metalen gevelbekleding. Met veel jonge mensen die de Rotterdamse nononsens-cultuur combineren met een flinke dosis lef. Dat heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf in de afgelopen jaren sterk is gegroeid: van 12 naar meer dan 50 mensen en van 2,3 naar meer dan 15 miljoen euro omzet. Mentor Jan Boom, CEO van Aldowa, over de groei van zijn bedrijf.

Cultuuromslag was het begin van groei.

Jan Boom en zijn compagnon Allard Droste namen Aldowa in 2007 over. “We hebben een  missie geformuleerd, doelen gesteld en focus aangebracht. Daardoor is een ander team samengesteld en hebben we de cultuur flink kunnen omgooien. Er zijn geen managers, werktijden en beoordelingsgesprekken meer. Iedereen kent onze processen. Vroeger kwamen mensen naar mij toe voor antwoorden. Nu stel ik alleen nog maar vragen, opdat medewerkers inzicht krijgen. En dat inzicht geeft antwoorden. Ik kan dingen nu echt loslaten.” Volgens Boom draagt dat laatste bij aan de groei van het bedrijf. “En het maakt je leven als ondernemer leuker.”

Investeren in vertrouwen

Niet alleen het team en de cultuur van het bedrijf zijn veranderd. “Voor de eerste paal werd geslagen van de nieuwe Rotterdamse hoogbouw (215 meter), hadden wij de opdracht voor de gevelbeplating  al binnen”, vertelt Boom. “We komen niet meer achteraan in het bouwproces, maar spreken vroeg mee in het bouwteam en laten met mock-ups zien hoe Aldowa van waarde kan zijn. Dat is een investering vooraf die we doen in het vertrouwen dat we eruit gaan komen met de opdrachtgever.”

Eén team

Dat vertrouwen is belangrijk voor Boom: “Medewerkers groeien als je vertrouwen geeft, en daardoor groeit de onderneming. Naar potentiële opdrachtgevers toe, maar ook naar het toeleverend netwerk. Wij kijken niemand op de vingers, iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en krijgt voldoende tijd om werk op te leveren waar hij volledig achter staat. Het motto is dan ook ‘alles in één keer goed’. Dat zorgt ervoor dat we echt één team zijn. Dat is goed voor de sfeer, maar het teamgevoel werpt ook z’n vruchten af bij het binnenhalen van projecten”. Hij vult aan: “Successen vieren we altijd! Met taart.”

Dromen als doelen

Boom geeft aan dat zijn rol als directeur tijdens de groeifases van het bedrijf veranderd is. “Ik ben van directeur naar coach gegaan. Ik facilitair en vraag medewerkers wat zij persoonlijk willen bereiken. We stellen gezamenlijke doelen, waar de persoonlijke dromen ingebed zijn en de basis vormen voor de verdere ontwikkeling en groei van het bedrijf.
We zeggen dus niet dat we naar 40 miljoen euro omzet willen, maar we doen er wel alles aan om je mee te laten werken aan een groot project in het buitenland, als dat je droom is.”, zegt Boom.

Daag jezelf uit

Hij benadrukt dat mensen belangrijk zijn als je wilt dat je onderneming groeit. “Daarom vind ik het zo bijzonder dat veel ondernemers niets doen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Daag jezelf uit. Speel niet alleen wedstrijden, maar train jezelf en je team.
Neem een stapje terug en kijk eens met een kritische ‘learn-bril’ op naar je werk en de processen binnen je bedrijf. Daar ligt de sleutel tot succes!”

Blik op de toekomst

“Over pakweg 10 jaar is Rotterdam een hotspot met prachtige hoogbouw. De place to be! Bovendien heeft de stad een internationale hightech-campus waar iedereen zich kan vergapen aan de laatste gadgets.” Dat is het antwoord van Jan Boom, CEO van Aldowa, als je hem vraagt naar zijn visie voor de stad. Duidelijke taal, die hem en zijn bedrijf, dat gevestigd is in Rotterdam, kenmerken. Aldowa groeit mee met Rotterdam, als het aan Jan Boom ligt. “We hebben de doelen van de afgelopen vier jaar gehaald en zijn nu bezig met de ontwikkeling van nieuwe. Bijvoorbeeld op het gebied van internationalisering, duurzaam bouwen en nieuwbouw. We zien elke dag kansen en we willen die bereiken met de mensen die we hebben. Die hebben lef genoeg om het bedrijf nog verder te laten groeien.”