nlgroeit - journaal met Heske Groenendaal en Maarten de Jager

Kennisdelen is een must

Een journaal over mentorschap. Bij Kees de Jong aan tafel groeionderneemster Heske Groenendaal van Metaglas en haar mentor Maarten de Jager van Codema, beide succesvol in de maakindustrie. Wat was de groeivraag van Heske en is zij nu klaar voor haar volgende groeistap? Wat is de waarde van het mentorgesprek?

Metaglas is een innovatief glas en metaal constructiebedrijf. "Wij ontwikkelen, produceren en monteren bijvoorbeeld aluminium ramen en glas constructies zoals mooie slanke schuifpuien voor villa's of Centraal Station in Utrecht. Daar hebben we alle winkelpuien voor gemaakt." Het profiel van Maarten sprak haar aan. "Hij zei een aantal dingen die ik herkende van mezelf en ik zag aansluiting bij wat wij zelf ook doen. We doen alles vanuit Nederland en hebben nu een aantal projecten in België lopen. Mijn vraag is hoe ik dat het best kan aansturen. Ik kan een verkoper in dienst nemen of een eigen vestiging openen, maar hoe je dan de aansturing? Maarten heeft me op het punt gezet om met samenwerkingspartners te gaan werken. Daar zijn we nu op zoek naar. Wij maken de producten in Nederland en zoeken partners in het buitenland die onze producten kunnen monteren. Het zou mooi zijn als we dat samen kunnen brengen."

Maarten leidt al 20 jaar Codema. "Wij zijn een bedrijf ook in de maakindustrie. De maakindustrie is heel belangrijk in Nederland. Wij leveren systemen voor de glastuinbouw met name op het gebied van logistiek, water, klimaat, automatisering, softwareoplossingen. In elk werelddeel verkopen wij onze producten. Nederland heeft een vooraanstaande positie op het gebied van telen. Wij zijn een van de bedrijven die daar op inspeelt."  

"Een mentor is geen coach."

Hoe heeft Maarten het mentorgesprek ervaren? "Een mentor is geen coach. Er zit een ervaren vrouw naast me die echt een heel mooie organisatie neergezet heeft. Dit was dan ook meer een gesprek van het uitwisselen van kansen, mogelijkheden onderzoeken en misschien delen van valkuilen. Ik heb verschillende bedrijven in het buitenland maar werk ook veel met samenwerkingspartners. Ik heb de voor- en nadelen van de beide opties met haar gedeeld."

"Ik heb liever een leuk Belgische collega die in Nederland op de payroll staat."

Na het gesprek was het eerste dat Heske dacht ik ga geen vestiging in België openen. "We hebben met name een discussie over aansturing gehad. We beginnen net en dan ga je 1 of 2 mensen neerzetten en hoe ga je dat dan doen? De afstanden zijn ook niet zo groot. Ik heb liever een leuk Belgische collega die in Nederland op de payroll staat. Dan houd je het contact met ons bedrijf. Je hebt toch een eigen cultuur. Natuurlijk is ook de Belgische cultuur van belang maar het is ook belangrijk dat ze begrijpen hoe wij werken. Het moet wederkerig zijn."

"Het kennis delen met elkaar vind ik een must. Het niet delen is armoede."

Heeft Maarten iets met het gesprek aan Heske gehad? "Ja eigenlijk veel. Daarom zou ik iedereen aanbevelen om mentor te worden als je tenminste ervaring hebt. Dit soort gesprekken stimuleert altijd een ondernemer. Als je iemand tegenover je hebt, die laat zien hoe ze een familiebedrijf ontwikkeld heeft. Of dat ze op de juiste manier inspeelt op bijvoorbeeld de energiecrises door producten te ontwikkelen die geschikt zijn om met minder energie om te gaan. Dan denk ik van daar zit wel iemand die geschakeld heeft. Wij als bedrijf lopen er enorm tegenaan dat we moeilijk personeel kunnen krijgen. Ik heb haar geraagd hoe doe jij dat dan. Aan dat soort gesprekken heb ik ook iets. Dat stimuleert mij ook om verder te gaan. Ik denk eerlijk gezegd dat het in alle gevallen geldt. Praat eens met collega's, praat eens met andere mensen die in dezelfde situatie zitten. Je zal zien dat je niet de enige bent maar dat je door verhalen uit te wisselen en verhalen te delen je al heel ver komt. Het kennis delen met elkaar vind ik een must. Het niet delen is armoede. Als je met elkaar dingen deelt, kom je verder. Dat is eigenlijk het motto van het mentorschap. Beide partijen hebben daar iets aan." Ook Heske is mentor bij nlgroeit.

Wat zijn de groeiambities van Heske? "We hebben een aantal productoplossingen bedacht onder andere voor de transformatie van kantoren naar appartementencomplexen. Nu de economie begint aan te trekken, is dat hot. Mensen gaan weer investeren in hun woning en daar hebben we ook leuke oplossingen voor. We zien echt veel verschillende marktkansen."

Auteur: Herlinda Blokker, content strateeg nlgroeit