nlgroeit - expertsessies internationaal

Kijken: ondernemers moeten eerder denken aan internationalisering

De laatste cijfers van De Staat van het MKB laten zien dat we de laatste jaren nauwelijks groeien met internationalisering. Slechts 5 tot 7% van het MKB exporteert goederen en slechts 2% investeert in het buitenland. Natuurlijk zijn er nog mooie voorbeelden als Adyen, Booking en Rituals, maar het lijkt alsof de opmars gestuit is. Terwijl nieuwe businessmodellen, een gezamenlijk Europa en versnelling van de technologische ontwikkeling internationalisering alleen maar makkelijker maakt.

 

Drempel verlagen

Het lijkt wel of het MKB in Nederland de weg naar het buitenland minder weet te vinden dan voorheen. "De thuismarkt is klein. Ondernemers moeten eerder denken aan internationaliseren. In dit webinar gaan we de drempel verlagen," aldus Kees de Jong. In dit webinar kun je leren van de ervaringen van Rob van Nes, Founding partner & CEO International Business Development Academy en Martijn Bos, Commander in Cheese van Boska Cheesewares & Chocowares.

De 7 beste tips

Samen met presentatrice Annemarie Brüning geeft Kees de Jong, vaste sidekick in het webinar, een samenvatting van de beste 7 tips:

  1. Cultuur cultuur cultuur: Het is inderdaad zo anders als je denkt dat het is. Leer dus van ondernemers die het al een keer hebben gedaan.
  2. Bepaal je waardepropositie. Dat hoeft niet in ieder land dezelfde te zijn. Grote kans dat er in Frankrijk  anders tegen jouw product of dienst wordt aangekeken. Dat vraagt een andere verkoopaanpak.
  3. Bouw relaties en hulplijnen. In het buitenland kom je in situaties waarvan je niet weet hoe je ze moet oplossen. Dan heb je lokale hulplijnen nodig. Relaties waaraan je vooraf moet gaan bouwen.
  4. Bepaal je strategie. Ga je werken met distributeurs of met eigen vestgingen? Creër een formule die je kan standaardiseren.
  5. Onderzoek je markt. Via het internet kun je bijna alles al weten.
  6. Begin niet in Belgie omdat je denkt dat ze een soort van Nederlands praten. Dat is een veel gemaakte en kostbare fout.
  7. Gaat om jezelf. Wat is voor jou de belangrijkste reden om te internationaliseren? En als je naar het buitenland gaat, regel dan dat je bedrijf in Nederland goed bestuurd wordt.

Groei over de landsgrenzen heen

Is internationalisering een van jouw goeitopics? Kijk dan op 17 juni naar het online webinar 'Groei over de landsgrenzen heen'.