nlgroeit - videoserie Merel zoekt groei

Zeven redenen om een mentor te nemen die helpt bij de groei van je bedrijf

Groei, hoe ga je ermee om? En hoe kan een mentor je daarbij helpen? In de zeven-delige video serie 'Merel zoekt groei' sprak Merel Grolleman met mentees over de ontwikkelingen die zij doormaakten bij de groei van hun bedrijf. Waar liepen ze tegenaan, wat zijn de do's en don'ts en bovenal wat heeft hun mentor voor ze betekend?

Zeven verschillende groeiverhalen en redenen om een mentor te nemen

  1. Martijn de Beijer van Chunk: hoe behoud je je cultuur bij groei?
  2. Sander de Loo van Zorgeloosch: internal branding en medewerkerstevredenheid
  3. Murk Vermeeren van Frecious: werken aan focus
  4. Jacquelien van der Lem van Lemtech BV: standaardiseren van processen als 'oplosser op maat'
  5. Tim van Oerle van Natuurhuisje.nl: hoe jezelf mee-ontwikkelt met de groei van je bedrijf
  6. Oscar Vos van Woodstone Pizza: vinden van de juiste mensen
  7. Loes de Volder van Mamaloes Babysjop: mensen nodig die de organisatie kunnen dragen

Martijn de Beijer van Chunk: Groei bestendigen en toch blijven wie je bent

In 2004 startte Martijn de Beijer samen met Frank Rosenhart Chunk. "Ons bedrijf is heel organisch gegroeid. Hoe kun je die groei bestendigen en toch blijven wie je bent? Dat het DNA dat bij ons belangrijk is, dus de open cultuur, dat iedereen alles met elkaar kan, dat de klanten hier binnen kunnen lopen, dat iedereen zichzelf is en dat er heel weinig hierarchie bestaat, behouden blijft? Want op het moment dat je snel groeit, is het best lastig om als een soort kleine familie te blijven opereren. Iedereen kende elkaar heel goed. Nu zijn er ook momenten dat er in de meeting room mensen zitten die we nog nooit hebben gezien. We willen misschien een vestiging in Londen gaan openen, hoe gaan we daar die cultuur dan behouden? Via nlgroeit zijn we nu gekoppeld aan mentor Patrick Driessen en daar zijn we ongelofelijk blij mee. Hij heeft veel ervaring met internationale groei. Maar we praten ook over onze rollen, over wat wij leuk vinden."

Hoe ziet een mentortraject eruit?

Als je voor een mentor van nlgroeit gaat, zet je binnen dat traject 6 stappen.

 

Sander de Loo van Zorgeloosch: door mensen vanuit kernwaarden te selecteren halen we veel meer de juiste mensen binnen

Vanuit een duidelijke overtuiging dat het anders moest, startte Sander de Loo in 2006 Zorgeloosch. "Persoonlijker, vriendelijker en klantgerichter," vertelt Sander aan Merel Grolleman. "Met onze propositie voor scheiden maken we grote positieve impact in Nederland." Door de snelle groei heeft het bedrijf al diverse groeifasen doorlopen. "Nadat we eerst 4 keer onze neus hadden gestoten, ben ik lid geworden van nlgroeit. Daar hoorde ik dingen die eigenlijk iedereen overkwam. Dat was prettig. Onze eerste mentor Bas van der Veldt van AFAS heeft ons goed kunnen mentoren op internal branding en medewerkerstevredenheid. Door mensen te selecteren op kernwaarden in plaats van op een cv halen we veel meer de juiste mensen binnen. Over de volgende groeifase van leiderschap zijn we in gesprek met Kees de Jong. Hij wist de vinger zo goed op de zere plek te leggen. Hij doet met ons sessies op het gebied van aansturing en leiderschap."

Murk Vermeeren van Frecious: grote projecten opdelen in kleine stappen

Murk Vermeeren van Frecious is verschillende groeifasen doorgekomen, dat ging niet altijd even makkelijk. Murk: "Ik ben van nature niet een autoritair persoon. Maar je moet je wel realiseren welke positie je hebt. Anders is het verwarrend voor mensen." Met zijn nlgroeit mentor Kees de Jong heeft hij het vooral over focus. "We zijn nu bezig met scrum sessions. Zo deel je grote projecten op in kleine stappen. En daarvan denk ik waarom ben ik daar niet eerder mee begonnen."

Jacquelien van der Lem van Lemtech BV: Ondernemerschap is best eenzaam

Jacquelien van der Lem, directeur en oprichter van Lemtech BV zorgt voor schone lucht op iedere werkplek in de metaalindustrie. De uitbreiding van het werkgebied van Noord-Holland naar de Benelux zorgde voor groei-uitdagingen. "Ondernemerschap is best eenzaam. Dat een mentor wordt aangeboden, is al heel fijn." Wat heeft zij geleerd van mentor Arthur Oudshoorn van Applikon Biotechnology?

Tim van Oerle van Natuurhuisje.nl: Leren over het pad dat voor je ligt

Sinds 2009 verhuurt Tim van Oerle samen met zijn broer Luuk vakantiehuisjes in de natuur. "Onze missie is om mensen dichterbij de natuur te brengen. Dat willen we laten doordringen in de cultuur en het bedrijf." Om mee te ontwikkelen met het bedrijf zijn ze begonnen met het benaderen van top-ondernemers. "Via nlgroeit hebben we mentor Peter van Driessen ontmoet. Dit soort ondernemers kan je veel vertellen over het pad dat nog voor je ligt. Zij hebben al eerder met het spreekwoordelijke bijltje gehakt." 

Oscar Vos van Woodstone Pizza: Mijn bedrijf is er beter door geworden

"Je kan het niet allemaal meer zelf doen en uiteindelijk ben ik de persoon die de groei kan stoppen. Ik merkte dat ik behoefte had aan een mentor om mee te sparren. Ik heb heel veel gehad aan de gesprekken met Matthijs Kanis. Mijn bedrijf is daar beter door geworden. Dat is de reden dat ik nu zelf mentor ben bij nlgroeit. Om andere bedrijven en ondernemers te helpen met hun groei," vertelt Oscar Vos van Woodstone Pizza over de groei van zijn bedrijf.

 

Loes de Volder van Mamaloes Babysjop: Om groei mogelijk te maken, moet je jezelf de ruimte geven

Mamaloes Babysjop is onder leiding van Loes de Volder in een korte tijd uitgegroeid tot een goedlopende webshop. "Van in mijn eentje naar 2 mensen erbij. En van 2 naar 50 en van 50 naar 100. Om groei mogelijk te maken, moet je jezelf de ruimte geven," is de visie van Loes.