Van roller-coaster naar flow fase: in welke groeifase zit jij?

Journaal
Leiderschap
Leiderschapsontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling
Interne communicatie
Communicatie lange termijndoel

De vierde editie van het journaal nlgroeit gaat over groeifasen. Welke fasen zijn er? Welke rol speelt de ondernemer daarbinnen en hoe kom je naar de volgende fase?

Tessa van Keulen van nlgroeit praat met Pieter van Osch van ScaleUp Company en groeiondernemer Martin Schuurman van Tom  over groei en groeifasen. 

ScaleUp Company is opgericht door drie ondernemers. "We helpen ondernemers en management teams door te groeien naar de volgende fase met gestructureerde programma's," licht Pieter toe.

Van start-up tot flowfase
Er zijn vijf groeifasen. "De meest bekende is de startup van 1 tot 10 medewerkers. Daarna volgen de rollercoaster-fase, de puberfase, de scale up fase en de flow fase. Het aantal medewerkers is bepalend voor de overgang naar een fase. De complexiteit van de organisatie neemt dan toe," aldus Pieter. Lees meer over de vijf groeifasen.

Niet harder werken maar slimmer
De Rollercoaster is volgens Pieter voor ondernemers het meest lastig. "De ondernemer moet zich anders gaan gedragen. Niet harder werken, maar slimmer." Zelf heeft Pieter in die fase geleerd zijn medewerkers meer te betrekken. "De tijd nemen om mensen te vertellen waarom dingen belangrijk zijn en mensen meer verantwoordelijkheid te geven." Maar eigenlijk is in iedere fase de ondernemer het probleem. "Niet alleen het team, de medewerkers maar ook de ondernemer moet aan het eind van iedere fase een stap nemen."

Tragiek van de groeiondernemer: van trekker tot zwakte van de organisatie
Ook Martin vond de rollercoaster het meest lastig. "Ik liep de mensen danig voor de voeten en kreeg daar zelf last van. De tragiek van de groeiondernemer is dat hij op basis van zijn talenten en persoonlijke kracht wel de start-up uit de kluit trekt maar in een fase later hij de zwakte van de organisatie is geworden. Iedereen zegt laat Martin dat maar doen, hij kan dat beter, kan het goed en ik krijg toch niet zoveel ruimte om er iets van te vinden." Inmiddels heeft Martin geleerd om de mensen meer ruimte te geven. Pieter geeft als advies: "Blijf zelf ook leren en houd de grote heldere stip in de gaten. Dat is de kwaliteit die ondernemers hebben en die nu nodig is."

De ondernemer als flessenhals
Tot sloten delen Martin en Pieter nog hun groeitip. Martin: "Zie de ondernemer als flessenhals: hij creëert niet de groei van de onderneming maar beperkt die groei. Door jezelf persoonlijk te ontwikkelen, blijf je groeien en kan ook je onderneming groeien." Pieter vult aan: "Maak echt tijd en ook budget vrij om te blijven leren, want de wereld verandert heel snel."

Weten in welke fase jij zit en hoe je ervoor staat? Doe de Nationale Groeitest!

Lees ook hoe een mentor van nlgroeit je kan helpen bij je persoonlijke ontwikkeling!