17 mei 2021
  • Duurzame groei
  • Internationaliseren

Artikel KVK: De duurzame interna­tionale expansiedrift van Seepje

Een van de ondernemerstrends voor 2021 is verdere globalisering. Hoe ga je als Nederlands bedrijf de internationale markt op en hoe vind je talentvolle werknemers die je daarbij helpen? KVK interviewde Jasper Gabriëlse, mede-eigenaar van Seepje. Het bedrijf zette al een paar jaar na de oprichting de eerste stappen in het buitenland. “Onze ambitie is groot, maar we werken alleen met partijen die bij ons passen.”

Studievrienden Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies richtten hun was- en poetsmiddelenonderneming Seepje op in 2014, nadat ze op tv een vrouw in Nepal hadden gezien die haar kleding schoonmaakte met de schillen van een zeepnotenboom. 3 jaar na de oprichting lagen hun eerste wasmiddelen op basis van zeepschillen bij Albert Heijn. Inmiddels produceert Seepje 16 verschillende was- en poetsmiddelen. Bijna net zo snel ging Seepje de buitenlandse markt op. Vlaanderen was het eerste doelwit, vertelt Gabriëlse. “Daar liggen we nu in ruim 500 supermarkten, reformwinkels en wereldwinkels.” In 2020 maakte Seepje de volgende stap. “In Duitsland werken we samen met dm-Drogerie Markt, dé Duitse marktleider in drogisterijen. Sinds november liggen onze producten in 2.000 dm-winkels en daar zijn we supertrots op.”

Kleine vertaalslag
De keuze voor Vlaanderen als eerste buitenlandse markt was eenvoudig, zegt Gabriëlse. “Vlaanderen konden we snel meepakken, omdat daarvoor maar een kleine vertaalslag nodig was. Dat konden we met ons Nederlandse team doen. Voor Duitsland hebben we een Duitse country-manager aangenomen, want dat is een heel andere markt. Duitsland kent bijvoorbeeld een lager prijspeil dan Nederland. En er zijn cultuurverschillen waar we rekening mee houden.”

Groene doelgroep
Voor de makers van Seepje is een goede lokale partner van groot belang voor een succesvolle stap op een nieuwe markt. “In Nederland werken we vanaf ons eerste begin constructief samen met Albert Heijn, in Duitsland werken we met dm. Die helpen ons het merk neer te zetten in een groene doelgroep.

In Engeland praten we met Sainsbury’s, die daar leider is in biologische producten. Wij hopen dat zij zich willen committeren om ons merk in het VK op te bouwen. Zo niet, dan doen we het niet. Want onze ambitie is groot, maar we gaan alleen verder met partijen die daarbij aansluiten. En we moeten oppassen dat we niet te veel tegelijk doen, we zijn zuinig op ons merk.”

Lees het hele artikel verder op de website van KVK.