De valkuilen van elke (beginnende) groeiondernemer

Onlangs had ik het genoegen om samen met een andere ondernemer te mogen spreken voor een groep groeiondernemers. Het idee was om niet over successen te praten, maar juist over onze fouten, missers en dieptepunten. Dat was gemakkelijker dan gedacht: in no time hadden we onze lijstjes opgesteld. Zo kwamen we er in diezelfde voorbereiding ook achter dat ondernemers vaak dezelfde fouten maken. Raar eigenlijk, want als veel fouten hetzelfde zijn, zou er makkelijker op voorgelicht, getraind of gecoacht kunnen worden.

Te weinig afstand
O, je wilt weten welke fouten dat zijn? Ik geef je een paar voorbeelden. Een typische fout die we beiden maakten, is dat we in de beginfase medewerkers te veel als vrienden hebben behandeld. Uiteraard krijg je door intens samen te werken een band, maar het is belangrijk om wat afstand te houden. Zeker wanneer je ziet dat de oude garde niet meer meegroeit en er beladen beslissingen genomen moeten worden. 

Het juiste personeel
Een andere fout is dat je ondanks je goede voornemens altijd te weinig tijd neemt voor de werving en selectie van medewerkers. Groeiende bedrijven hebben logischerwijs meer dan gemiddeld nieuwe aanwas. Als leider mag je nooit gemakkelijk worden in de selectie van de juiste personen. Zeker niet in de embryonale beginfase, waar de toon voor de toekomst van de organisatie wordt gezet. Maar jammer genoeg maak je jezelf in alle drukte al snel wijs dat kandidaat drie ‘wel oké’ zal zijn. Dom!

Sales ≠ management
Nog een veelgemaakte fout is om je beste verkoper te promoveren tot salesmanager. Rampzalig, want het profiel van een verkoper is totaal anders dan dat van een manager. Met die keuze heb je een beroerde manager en haal je ook nog eens je beste verkoper van de straat. 

Beginnersfouten
Tot slot zijn daar dan nog de voor de hand liggende beginnersfouten. Structureel te weinig aandacht geven aan de financiële administratie, de balans en het banksaldo omdat het door de groei ‘toch wel lekker loopt’. Niet snel genoeg mensen ontslaan die buitensporig veel kritiek hebben en moedwillig de sfeer omlaag halen – waarbij jij als ondernemer de schuld ook nog bij jezelf zoekt. Opportunistisch omzet binnenharken die te weinig met de kernstrategie te maken heeft. En tot slot: veel te laat om hulp of advies vragen omdat je denkt dat je het zelf allemaal wel kunt. 

Leren en doorgaan
Nogmaals, als deze fouten zo universeel zijn, waarom wordt er dan niet preventief op gecoacht, getraind of voorgelicht? Dat gebeurt wel, maar we kwamen erachter dat je als ondernemer zo’n fout toch blijkbaar eerst zelf moet maken voordat je wilt leren. De kunst is de fout zo snel mogelijk te herstellen en de gevolgen ervan te beperken. De les? Sneller fouten maken, sneller herstellen en groeien maar!

Dit fragment komt uit het boek Groter Groeien van Kees de Jong.