27 februari 2020
  • Duurzame groei

Het duurzame boodschappen­model van Picnic

Op 4 maart tijdens Business Boost Live maakt Mona Keijzer staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat de winnaar bekend van de Gouden Groeier. Wie treedt er dit jaar in de voetsporen van Picnic het bedrijf dat vorig jaar winnaar was van de top 250 groeibedrijven? Binnen het businessmodel van Picnic is goed nagedacht over duurzaamheid, zoals het minimaliseren van voedselverspilling en optimaliseren van logistiek. Benieuwd hoe Picnic dat doet?

Michiel Muller van Picnic, tevens ambassadeur van nlgroeit, nam vorig jaar de Gouden Groeier in ontvangst. Hij is iemand die nadrukkelijk naar branches kijkt vanuit de wensen van de consument en nooit vanuit de gebaande paden. Hij was al eerder disruptief bezig met Tango en Route Mobiel. Ook beveelt hij het werken met een groot testpanel aan elke ondernemer van harte aan. 
 
Het idee voor Picnic begon opvallend genoeg vanuit de software-kant: 2 internationaal succesvolle internetondernemers (Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys) viel het op dat ze nog nooit een opdracht hadden gedaan voor de foodbranche. Hoe kon dat nou? Het intrigeerde ze en na een grondige analyse kwamen ze erachter dat het aanbod eenvoudigweg niet goed genoeg was. Het idee van Picnic was geboren en zelfontwikkelde software zou de basis worden. “En op dat moment hebben ze mij benaderd”, vertelt Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. “Of ik het leuk zou vinden me erbij aan te sluiten.” Dat wilde Muller wel, die met Tango en Route Mobiel genoeg ervaring had opgedaan met disruptieve bedrijven in consumentenmarkten. “Het inzicht dat in veel markten zoals mode en elektronica, de online penetratie zo’n 30% is, terwijl dat bij online boodschappen doen slechts 1% is, intrigeerde mij ook." De markt voor boodschappen is bovendien even groot als al die andere markten bij elkaar. Dus je hebt de allergrootste markt met de allerlaagste online penetratie. Dat is heel vreemd en daar moest iets aan de hand zijn. Ik was dan ook meteen enthousiast.”
 
Auteur: Redactie KVK

Meer weten over dit disruptieve businessmodel?