Wat is groei? Is groei alleen groeien in omzet, of zijn er meer soorten van groei, wat te denken van groei in kennis, beter worden als bedrijf, wil je groeien in je huidige business, of wil je groeien door het opzetten van nieuwe activiteiten. De conclusie zou kunnen zijn dat er veel verschillende manieren van groei zijn, de een is niet beter de ander. Wel is het zo dat de ene type groei andere eigenschappen van je medewerkers vraagt dan de andere type groei. Hoe weet je nu of je de juiste medewerkers hebt, hoe krijg je ze mee in die groei, zonder zelf steeds de kar te hoeven trekken? En dat je zelf als ondernemer tijd hebt om te focussen op de groei die je zelf als ondernemer wilt?

Medewerkers krijg je niet zomaar, en je houdt ze ook niet zomaar, een goede samenwerking is essentieel. Goede samenwerking begint bij de ondernemer, het begint met een duidelijke en heldere strategie, de stip op de horizon. Waar willen we als onderneming over 3-5 jaar staan en welke plek neem je daar als ondernemer zelf in. De samenwerking leidt dan naar hetzelfde doel, je werkt en treedt dan echt samen op. De doelen moeten helder, concreet en bovenal inspirerend zijn. Medewerkers houden van duidelijke en inspirerende ondernemers die durven dromen. Met alleen een heldere strategie ben je er nog niet, want hoe krijg je de medewerkers dan mee in jouw droom, in jouw strategie. Of nog een stap terug, hoe weet ik of we wel de juiste mensen aan boord hebben?

De groeistrategie bepaalt in grote mate welke mensen je nodig hebt, het opzetten van nieuwe business vraagt andere vaardigheden van je medewerkers, dan alleen maar het verder uitbouwen van je bestaande business. Een goede manier om de juiste mensen aan je onderneming te binden is het in kaart brengen van het DNA van je bedrijf, dit zijn de kernwaarden en drijfveren van je onderneming. Deze zeggen iets over waarom mensen bij je werken of juist niet. Waarden zeggen iets over wie/wat je onderneming is, niet wat het kan worden. Neem deze waarden ook mee in je strategie. Je waarden veranderen valt niet mee. Bepaal die waarden vooral niet zelf, laat dit je medewerkers doen. Vertel waarom je die waarden in beeld wil brengen en wat je ermee wil bereiken. Bij het aantrekken van nieuwe medewerkers is dit ook het kompas, passen ze binnen het DNA en zelfs bij bestaande medewerkers kan het helpen om de vinger op de zere plek te leggen. Alleen met de juiste medewerkers om je heen kan je zorgeloos groeien.

Met alleen de juiste mensen om je heen en een heldere en inspirerende strategie zijn we er nog niet. Want hoe krijgen we de mensen in beweging? Nog veel belangrijker hoe zorgen we ervoor dat ze de groei omarmen en nog meer dan dat dat ze groei nog sneller laten gaan dan beoogd?

Vertrouwen, daar begint en eindigt het mee. Zie de samenwerking met je medewerker als een soort “relatie”, in elke relatie is vertrouwen de basis. Hoe creëer je vertrouwen? Vertrouwen geef je door je open te stellen. Neem ze mee in je plannen, op hoofdlijnen en op detailniveau. Vertel waar je bedrijf nu staat en waar je heen wil, duidelijk, helder en concreet. Wees helder over hun rol, geef de kaders aan, geef aan wat je als resultaat verwacht. De weg ernaar toe is niet relevant. Vertrouw je mensen je onderneming toe en laat ze fouten maken. Beloon ze voor de lessen die ze geleerd hebben van de fouten en bestraf niet voor de fouten die ze gemaakt hebben. Behoed ze niet voor het vallen maar help ze weer opstaan.  Besef dat de gemiddelde medewerker goed in staat is om privé hun zaken goed te regelen, waarom zouden ze dat dan op het werk niet kunnen. Geef je mensen de vrijheid om beslissingen te nemen, geef inzicht in het gevolg van die beslissing. Door het geven van vertrouwen gaan ze de groei omarmen en zelfs meer dan dat.

Als er voldoende vertrouwen is, kan de samenwerking echt gaan beginnen, zorg daarom voor voldoende evaluatie momenten met je medewerkers, help hen in het beter worden. Laat ze zelf benoemen waarin ze beter willen worden en vul dit aan met je eigen inzichten. Maak dit ook inzichtelijk en indien mogelijk monitor dit. Werknemers die groeien, zorgen voor groei van de onderneming. Goed personeel verdient vertrouwen, goed personeel zorgt voor een heldere stip op de horizon. Goed personeel geeft vertrouwen.

Bert van Velthuizen is mentor bij nlgroeit. Benieuwd naar Bert? Bekijk zijn mentorprofiel hier.