15 januari 2020
  • Strategie

Groei met cash als brandstof

Meer weten over prijsstrategieën, het vinden van extern kapitaal, manieren hoe je jouw KPI's kunt knallen en hoe je het best met groeigeld om kan gaan? Dan geeft het nieuwe boek 'Groei met cash als brandstof' van Sprout je zeker inspiratie. 'Groei met cash als brandstof' gaat over een onderwerp waar veel te weinig ondernemers het over hebben: cashflow. Toch kan cash je bedrijf maken of breken. 

Cash als brandstof

In 'Groei met cash als brandstof' vind je het 174 pagina’s tellende resultaat van een grote speurtocht; Sprout legt je uit hoe je je cashflow goed in beeld krijgt, hoe je optimaal gebruik maakt van je debiteuren, maar bijvoorbeeld ook hoe je anderen laat zien dat je grip hebt op je cash. Bij cashbeleid hoort immers ook het tonen van degelijk leiderschap. Ook wordt er ingegaan op prijsstrategieën, laten zij je zien hoe je kunt – hulde aan de alliteratie – knallen met je KPI’s, hoe je het beste kunt zoeken naar extern kapitaal en hoe het vervolgens werkt met groeigeld: kies je voor een angel of een durfkapitalist? Geef jij je aandelen weg voor groeikapitaal of ga je te werk met convertibles? Met de nieuwe Groeigids van Sprout als intellectuele munitie zul je beslagen ten ijs komen op het financiële ondernemerstoneel.

New York Pizza

Door van de lessen van anderen te leren, groei je als ondernemer – óók als het om cashflow gaat. De ondernemers en hoofdrolspelers achter New York Pizza, Koolen Industries, Bloomon en Squla worden aan de tand gevoelt over hoe zij hun cashbeleid hebben ingevuld. Het levert interessante inzichten op: de één had lange tijd lak aan winstgevend zijn, terwijl de ander er al sinds jaar en dag bij zweert superconservatief met cash te zijn. De waarheid ligt, zoals zo vaak, in het midden en wat voor jou als ondernemer werkt, hangt natuurlijk voor een belangrijk deel af van je eigen bedrijf. Dat je cash echter vooral moet blijven investeren in je eigen bedrijf, daarvoor pleit DeGiro-ondernemer Gijs Nagel in de Groeigids. Cash heeft immers pas écht waarde wanneer je het uitgeeft.

 

Auteur: Sprout