• Mentor
  • Groei

Groei zal moeten komen uit nieuwe businessmodellen

Logge is ruim 20 jaar leverancier van op maat gemaakt meubilair voor bedrijven en particulieren. Daarnaast zijn ze begonnen met het nieuwe label Logge Circulair. De belangrijkste groeivraag van eigenaar Jaap Logge aan zijn mentor Jan Boom van Aldowa: hoe zet ik mijn nieuwe label in de markt?

Jaap Logge van Logge: “We zijn gestart met ons nieuwe label Logge Circulair om ook compleet circulaire inrichtingen te maken. De groei zal voornamelijk in de circulaire inrichtingen liggen met de daarbij behorende nieuwe business modellen zoals bijvoorbeeld betalen voor gebruik. Jaap heeft inmiddels twee goede sessies achter de rug met zijn mentor. Via nlgroeit zijn de ondernemers aan elkaar gekoppeld.

"Groei zal voornamelijk komen uit nieuwe businessmodellen"

Jaap Logge over het nieuwe concept: "Aan het eind van de levensduur nemen wij de circulaire inrichting weer terug en hergebruiken het als grondstof voor een nieuw project. De klant ontvangt 10% van de materiaalwaarde retour als een soort statiegeld. Dat maakt het voor de klant aantrekkelijk om het gebruikte meubilair weer bij ons in te leveren.”

"Als mentor kun je zicht geven op een andere werkelijkheid."

De groeivragen van Jaap hangen samen met het nieuwe label. Mentor Jan Boom: “Ik vind Jaap Logge een gedreven man die trots is op zijn bedrijf ondanks alle onzekerheden die ondernemen met zich meeneemt. Mooi om te horen hoe Jaap wil doorpakken, groeien en de handvaten grijpt die op zijn pad komen. Als je luistert hoe Jaap zijn onzekerheden wil omzetten in mogelijkheden, dan hoor je die gedrevenheid. Als mentor kun je alleen zicht geven op een andere werkelijkheid, een doel dat je ook droom kunt noemen.

"De hut moet draaien op de werkelijkheid van vandaag."

Jan Boom: "Jaap stelt doelen, Jaap droomt van circulair inrichten van kantoren. Dat moet hij doen, dat is zijn passie. Maar de hut moet draaien op de werkelijkheid van vandaag. Dat is core business, dat is werken, dat is niet dromen. Dat is relatiebeheer, dat is klanten triggeren, dat is klanten uitdagen, dat is dicht naar de klant, dat is luisteren. Dat is je mensen meenemen in dit proces: welk (droom)project wil jij in het tweede halfjaar als medewerker maken, op welke potentiele opdracht zetten we onze focus? In een kleine organisatie moet je keuzes maken.”

"Medewerkers vragen naar hun droomproject."

Jaap vult aan: “Uit de gesprekken met Jan heb ik interessante punten gehaald. Zo zijn we nu in voorbereiding om de mensen veel meer te betrekken bij de plannen door hen te vragen naar hun droomproject. Ook de suggestie van Jan om meer aan branding te doen, hebben we opgepakt. Er ligt nu een online marketing communicatieplan waarin het allemaal uitgewerkt staat. Wat mij betreft was het heel zinvol en ik zou graag nog eens willen afspreken om ons gesprek op gang te houden.”

Zie www.loggecirculair.nl

Logge staat sinds juni 2017 in de top drie van duurzaamste bedrijven.

Wil jij ook sparren met een ervaren ondernemer?