12 oktober 2021
  • Groei

Het groeifasenmodel helpt je groeien

Breekt er een nieuwe fase aan dan gaat dat gepaard met veranderingen in de structuur, cultuur en winstgevendheid van je bedrijf. Misschien heb je het gevoel dat je de groei amper kunt bijbenen en het overzicht kwijtraakt. Dan kan het groeifasenmodel je helpen.

Hoe hard je ook werkt, het kan zo zijn dat je groei stagneert of zelfs afneemt. Je werkt keihard, maar hebt het idee dat het geen verschil maakt. Wat de situatie ook is: iedere groeiondernemer krijgt te maken met uitdagingen en tegenslagen. Een veelgebruikte benadering om te begrijpen en te verklaren wat er gebeurt als een bedrijf groeit, is het groeifasenmodel. Dit model geeft inzicht in hoe een bedrijf verandert en daarmee ook jouw rol als ondernemer.

1. Pioniersfase (<8 medewerkers)

In de opstart- of pioniersfase is de ondernemer meewerkend voorman. Er is weinig geformaliseerd. Markt- en productgerichtheid spelen een grote rol. Het bedrijf bruist van creativiteit en energie. Het team is vooral bezig met strategie en positionering. Doel is het bestaansrecht van het bedrijf.

2. Organisatiefase (8-25 medewerkers)

Vanaf ongeveer 8 medewerkers voelt de ondernemer de behoefte om een organisatie te bouwen. Vaak nog als een neventaak omdat hij het enorm druk heeft met verschillende aandachtspunten. Hij moet steeds meer managementprocessen opstarten en zaken vastleggen. Zijn rol verandert in die van ‘manager’. Voor veel ondernemers is dat een lastige fase. Ze willen liever goede creatieve ideeën realiseren. Leidinggeven vraagt andere vaardigheden van de ondernemer.

3. Managementfase (25-50 medewerkers)

In de managementfase staat de ondernemer er niet meer alleen voor. Managers doen hun intrede. Als eerste vaak op financieel en IT-gebied. Maar ook voor marketing en HR. Wat de ondernemer eerst zelf deed, is nu een fulltime functie voor een manager. Geen gemakkelijke fase: meer drukte, toenemende kosten, hogere complexiteit en marges die onder druk staan.

4. Delegeerfase (50-150 medewerkers)

Vanaf 50 man personeel is het managementteam vaak compleet. Het bedrijf belandt nu in de delegeerfase. Daarmee dient de volgende uitdaging zich aan. De ondernemer moet de meeste beslissingen aan zijn team overlaten. Meer dan ooit moet de ondernemer gaan leiden, in plaats van managen.

5. Standaardisatiefase (>150 medewerkers)

De standaardisatiefase is de optimale fase voor groei. Om die groei door te maken, moet het bedrijf gaan standaardiseren. De uitdaging in deze fase: schaalbaarheid en standaardisatie, zonder bureaucratie. De ondernemer werkt vooral aan de toekomst van de organisatie.

Ondernemer als bottleneck

Aan het eind van een groeifase is de ondernemer vaak zelf de bottleneck. Iedere fase vraagt om andere kwaliteiten van de ondernemer. Het groeiproces van het bedrijf is ook een persoonlijk ontwikkelproces van de ondernemer. Om te groeien moeten ondernemers niet alleen investeren in hun bedrijf, maar juist ook in zichzelf als persoon en ondernemer. Je karakter, competenties en ambities: iedere ondernemer reageert anders op de groei van de onderneming. Met dit inzicht kun je actie nemen op zaken die moeten veranderen. Zo groeit je ondernemerschap mee met je bedrijf.

Whitepaper: leer van succesvolle ondernemers

De groei van je bedrijf in goede banen leiden? Daar hebben ervaren ondernemers een aantal goede tips voor. Die lees je in de nlgroeit whitepaper. Hierin gaan we verder in op de verschillende groeifasen van jouw bedrijf, hoe jouw behoeften en rol als ondernemer daardoor veranderen. Daarnaast lees je verschillende praktijkverhalen van groeiondernemers én mentoren.

Download hier gratis de whitepaper. 

 

Vraag aan