01 januari 2022
  • Strategie
  • Sales en Marketing
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Mentor

Groeikansen voor bedrijven

Daar waar snelgroeiende bedrijven succesvol kunnen blijven door gezonde groei te realiseren, blijken stabiele en krimpende bedrijven juist vol te moeten inzetten op strategische vernieuwing om nieuwe groeikansen te identificeren en waar te maken. Hoe je dat doet? Uit de groeitest van nlgroeit blijkt dat drie factoren hierbij een belangrijke rol spelen.

Benieuwd naar de groeikansen van je bedrijf? Doe de groeitest

  • Breng de passie voor ondernemen terug in je bedrijf
  • Sales en marketing als basis voor het ontwikkelen van nieuwe groeipaden
  • Mentoring en coaching om groeiambities om te zetten in concrete actie

    Passie voor ondernemen

    Een aantrekkelijke en inspirerende visie en groeiambitie brengt de passie voor ondernemen terug en zorgt voor een focus op de toekomst. Het schept ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe groeipaden die veelal voortkomen uit ideeën van medewerkers. Daarnaast zorgen meer verantwoordelijkheid voor medewerkers, een ondernemende houding en het meedoen aan het besluitvormingsproces voor een slimmere uitvoering van de werkzaamheden. Dat leidt tot een versnelde omzetgroei en marktaandeel. Ondernemende organisaties weten tot meer dan 75% groei te realiseren in het aantal nieuwe producten en diensten die worden ontwikkeld en ook stijgt de productiviteit binnen deze organisaties met meer dan 34%.

    Van lead naar klant

    De conversie van potentiele leads naar klanten vormt een grote uitdaging voor veel MKB ondernemingen. Maar juist een systematische aanpak in het identificeren van nieuwe klantsegmenten en het omzetten van nieuwe leads in betalende klanten vormt een belangrijke basis voor het ontwikkelen van nieuwe groeipaden. Het creëren van betrokkenheid van bestaande klanten kan helpen om nieuwe klanten te binden. Succesvolle groeibedrijven besteden net zoveel tijd en aandacht aan het genereren van nieuwe klanten als aan het behouden van klanten en het versterken van de klantrelatie. Informatie over de wensen en behoeften van klanten staat hierbij centraal om persoonlijk en relevant te communiceren. Hoe relevanter de boodschap, hoe groter de kans op activatie en conversie van leads naar klant.

    Mentoring

    Mentoring blijkt belangrijke ondersteuning te bieden om nieuwe groeikansen te identificeren en te implementeren. Mentoren hebben veelal ruime ervaring in het leiden van groeibedrijven en bieden dan ook praktische kennis en feedback voor ondernemers. Ze fungeren vaak als een onafhankelijk klankbord en kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het formuleren van doelstellingen en prioriteiten. Mentor sessies zijn vaak oplossingsgericht en helpen MKB ondernemingen om groeiambities om te zetten in concrete acties die doelgericht worden geïmplementeerd. Niet alleen de kennis en ervaring, maar ook het netwerk van potentiele mentoren spelen daarin een belangrijke rol. Bijvoorbeeld voor het aantrekken van groeikapitaal of het vinden van een geschikte samenwerkingspartner. Benieuwd naar onze mentoren? Bekijk ze hier.

Whitepaper: leer van succesvolle ondernemers

Wil jij meer weten over hoe een mentor jou precies kan helpen die volgende groeistap te zetten? Download dan de nlgroeit whitepaper. Hierin gaan we verder in op de verschillende groeifasen van jouw bedrijf, hoe jouw behoeften en rol als ondernemer daardoor veranderen én hoe een mentor je daarin kan helpen. Daarnaast lees je verschillende praktijkverhalen van groeiondernemers én mentoren.

Download hier gratis de whitepaper. 

vraag aan