Nlgroeit-oprichter Kees de Jong schrijft over zijn ervaringen met ondernemerschap, zijn worstelingen, fouten en oplossingen. ‘Als je als ondernemer maar blijft leren en aan jezelf blijft werken, kun je alle situaties de baas’.

De daily huddle

Wauw! Mijn groeigoeroe Verne Harnish was vorige week in Nederland. Voor een groep superenthousiaste, op groei gerichte ondernemers gaf hij een masterclass van het hoogste niveau. Hoewel ik hem goed ken, was ik wederom onder de indruk. Zo begrijp ik nu beter de achtergrond van zijn sterke pleidooi om zo veel mogelijk interne meetings te hebben. Zo veel mogelijk meetings? Is hij gek geworden? Inderdaad, dit gaat direct in tegen onze aangeboren aversie tegen het concept ‘vergadering’. Interne vergaderingen zijn immers vooral een noodzakelijk kwaad. Een ingesleten ritueel. Ze weerhouden ons van ons daadwerkelijke werk. We zien ze als vervelend en weinig productief. Wanneer we verhinderd zijn, is dat stiekem een opluchting.

Fout. Vergaderingen zijn een cruciaal onderdeel in het creëren van team- en bedrijfssucces. Het enige juiste ritme is een dag per kwartaal, een middag per maand, een uur per week en tien tot vijftien minuten per dag (wereldberoemd als de daily huddle). Inderdaad, dat zijn zo’n 250 vergaderingen per jaar. Elk met een eigen opzet, doel en ritme.

De afschrikwekkendste vergadering is de dagelijkse. Iedere dag samenkomen terwijl je elkaar vaak genoeg ziet lijkt overbodig. Mis. ‘Elkaar dagelijks zien is niet hetzelfde als goed communiceren,’ zegt Verne. ‘Dat weet iedereen die getrouwd is.’ Het succes van de daily is drieledig. Allereerst bespaar je tijd door je team ‘synchroon’ te laten communiceren. Een kort samenzijn scheelt enorm in het aantal een-op-een-telefoontjes en mailtjes en dus werkonderbrekingen. Verder zie je dat juist bij groeiende bedrijven significant meer beslissingen moeten worden genomen, over nieuwe klanten, medewerkers, producten, systemen. Wanneer je de informatiedoorstroom en de daaraan gerelateerde beslissingen ziet als de pulse van een bedrijf, is vaker altijd beter. De derde reden is wellicht nog het interessantst. Uit wetenschappelijke analyses blijkt dat succesvolle bedrijven het snelst op verandering inspelen. De gedachte hierachter is patroonherkenning. Gemiddeld heeft iemand zes gegevens nodig om een patroon te herkennen, bijvoorbeeld klachten, opmerkingen of vragen van mensen binnen of buiten het bedrijf. Door dagelijks informatie te delen, zie je eerder patronen die van essentieel belang kunnen zijn. Je onderneemt actie na zes dagen in plaats van zes weken of soms zelfs maanden. Zo ben je de concurrentie altijd een stap voor. ‘Hoe doen ze dat toch?’ zullen ze zeggen.

Ik heb de daily huddle vele jaren geleden ingevoerd. Na een onwennige eerste drie weken ontstond al snel een vast ritme. Iedere dag om 13.13 uur een meeting van dertien minuten. En inbellen wanneer iemand niet op kantoor was. Wat een verschil. We groeiden sneller dan de concurrentie. We leidden in plaats van te volgen. Mede dankzij de daily. Dank je wel, Verne!

Dit fragment komt uit het boek Groter Groeien van nlgroeit-oprichter Kees de Jong.