22 november 2017
  • Duurzame groei

Het 3-stappen groeimodel van Tony's Chocolonely

Marque Joosten van nlgroeit vroeg Henk-Jan Beltman van Tony’s Chocolonely het hemd van het lijf over de groei van Tony’s Chocolonely tijdens de Week van de Ondernemer in Amsterdam. Hoe moeilijk is het om een idealistisch bedrijf op te schalen? ”Groei gaat wat mij betreft over je ambitie, je doel stellen en impact creëren," aldus Beltman. Lees hier over zijn 3-stappen groeimodel.

Geld is nooit een doel
Henk Jan is er helder over:"Bedrijven moeten geld verdienen. Maar voor mij is het geld een middel, nooit een doel. Als je dat weet, moet je het doel invulling gaan geven. Welk doel wil je bereiken? Dat doel moet mensen echt onder de huid gaan zitten. Dan gaan mensen echt ‘aan’. En daarmee win je het van de bestaande bedrijven die dat niet hebben.” Beltman heeft recht van spreken. “ Wij zijn inmiddels de grootste chocolademaker van Nederland. Maar daar gaat het niet om. Wij bouwen een keten waar we trots op kunnen zijn en een product dat je goed kunt verkopen. Wij kunnen inmiddels zeggen dat onze keten ‘schoon’ is.”

Groeimodel in 3 stappen
Jaarlijks reserveert Tony’s Chocolonely 1% van de netto omzet voor de Chocolonely Foundation. “Maar de BV zorgt gewoon voor een eerlijke prijs voor de cacaoboeren. Als jij de wereld mooier maakt, heb je ook recht op winstuitkering. Het model moet wel schaalbaar zijn.” Het groeimodel van Beltman bestaat uit drie stappen. “Stap 1 is het probleem dat je wilt aanpakken. Bij ons is dat de kinderarbeid en moderne slavernij in de chocolade-industrie. Stap 2 is een schaalbaar voorbeeld te stellen. Stap 3 is zorgen dat je gevolgd wordt.” De Foudation helpt om andere relevante spelers aan te zetten tot actie.

"Als ik bier kan verkopen aan mannen, kan ik ook chocola verkopen aan vrouwen."

Het bedrijf ontgroeit mijn skills
“Zes jaar geleden heb ik dit bedrijf overgenomen. Ik kwam bij Heineken vandaan en dacht als ik bier kan verkopen aan mannen, kan ik ook chocola verkopen aan vrouwen.” Dat is inmiddels waarheid gebleken. Het bedrijf groeide van rond de 1 miljoen omzet destijds tot ca. 45 miljoen nu. “Er staan 72 mensen op de payroll en er zijn drie kantoren in Amsterdam. Het bedrijf ontgroeit mijn skills en heeft een andere leider nodig. Ik heb een droom en wil een fabriek beginnen. Vergelijk het met de Heineken experience maar dan de chocolade experience. Laten zien hoe chocolade wordt gemaakt. En zo ambassadeurs creëren die het verhaal weer verder vertellen.”

 

 

Lees ook het groei-verhaal van Atilay Uslu