09 maart 2021
  • Leiderschap
  • Persoonlijke ontwikkeling

Het Groeicollege

Ook ondernemers hebben life long learning nodig om relevant te blijven voor hun job. En daarom zijn we in samenwerking met De Ondernemer en Erasmus Centre for Entrepreneurship Het Groeicollege gestart! In een reeks hoor- en werkcolleges ga jij samen met groeiondernemers aan de slag met jouw eigen groeiplan. Waar niet alleen gefocust wordt op groter worden, maar met name ook sterker, slimmer, sneller en duurzamer!

Hoe stel je als ondernemer een ideaal management team samen? Hoe lees je een balans of hoe motiveer jij jouw medewerkers? Dat leer je toch vooral on the fly en dat kan beter, vindt Kees de Jong, initiatiefnemer van nlgroeit. Daarom hebben we samen met De Ondernemer en Erasmus Universiteit een serie van acht online colleges ontwikkeld waar doelgericht wordt gekeken naar groeistrategieën en -kansen. Om zo ondernemers zoals jij meer ruggensteun te bieden. In dit interview legt Kees de Jong uit waarom je als ondernemer ook aan jezelf moet blijven werken.

Een ondernemer staat binnen zijn bedrijf bovenaan de keten. “Bij het oplossen van problemen staan alle ogen van je werknemers op je gericht”, zegt Kees de Jong. “Probleem daarbij is dat je het soms zelf ook niet weet. Een ondernemer mag bekwaam zijn in zijn vak, maar hij heeft nooit training gehad in salestechnieken, in het aannemen van mensen of in het nadenken over de bedrijfscultuur.”

Harder knokken

Daar zit ‘m dus de kneep. Dat de ondernemer het fenomeen ondernemerschap onvoldoende in zijn vingers heeft zitten. De geruststellende gedachte daarbij luidt dat de kennis daaromtrent wel degelijk beschikbaar is. “Bedrijven die groeien, gaan veelal door dezelfde fases van problemen. Er komt een moment dat je als ondernemer personeel moet aannemen en taken uit handen gaat geven. Als je dat nooit hebt geleerd, als je middenin een vraagstuk zit als personeelsmotivatie, dan hebben veel ondernemers de neiging om steeds harder te werken”, aldus De Jong, die er nadrukkelijk aan toevoegt dat ondernemers vaak niet bij machte zijn om in hun eentje dergelijke vraagstukken te tackelen.

Benieuwd naar het hele interview? Lees hier verder