10 maart 2022
  • Strategie
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Groei

Hoe creëer je een ‘bubble’ van waardevolle competenties om je heen?

Als oprichter van een groeiend bedrijf ben je veelal ambitieus, goed geïnformeerd en bekwaam in wat je doet. Soms ben je zelfs een ervaren ondernemer, in ieder geval voor de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt. Maar hoe weet je wat je moet weten voor de volgende fase waar het bedrijf naartoe groeit? Welke ervaringen heb je dadelijk nodig om nog sneller te kunnen groeien? Je weet niet wat je niet weet en hoe moet je dan de juiste vragen stellen?

Dit fenomeen staat bekend als Onbewust Onbekwaam… het klinkt misschien negatief maar dat is het niet.

En ja, in het algemeen zijn ondernemers ambitieus, goed geïnformeerd en bekwaam. Nader onderzoek is misschien nodig om de blinde vlekken te zien die een uitdaging of obstakel kunnen vormen om verder te kunnen groeien. De vraag is dan: is dit overduidelijk een uitdaging of zijn we hierin onbekwaam als team of als ondernemer? En ook: vraagt de ondernemer of het team om support, of ben je vastbesloten om alles leren wat het bedrijf nodig heeft om te kunnen schalen.

Wat hierboven beschreven is, is fundamenteel voor elke ambitieuze ondernemer of team van een startup of groeiend bedrijf. Ambitie is de brandstof voor het strategisch opschalen van een bedrijf.

Maar er speelt nog iets dat soms een kritische factor kan worden voor het succesvol opschalen van het bedrijf: de zelfreflectie en het zelfbewustzijn van de ondernemer en het team:

  • Hoe weet je wat je niet weet?
  • Hoe moet je om ondersteuning/advies vragen, als je de noodzaak niet ziet om te vragen wat je misschien niet weet.
  • Hoe realiseer je je dat je misschien kan profiteren van ervaren adviseurs, als je niet weet wat je daaraan mist?
  • Is het wel de beste weg om helemaal zelf je bedrijf uit te bouwen en bijvoorbeeld die financieringsronde zelf te doen?

Deze vraagstukken, inclusief “weet wat je niet weet” of het herkennen van een blinde vlek in je plan of de bedrijfsvoering, zijn zeer belangrijk voor de ondernemers in deze groeifase van het bedrijf. Hier kun je de verschillende lagen van de “Piramide van Maslow” toepassen (toegeschreven aan Abraham Maslow, hoewel dit model niet in zijn belangrijkste werken voorkwam volgens Wikipedia).

De 4 fases (of stadia) van de piramide suggereren:

Dat individuen initieel niet weten hoe weinig ze weten, ofwel onbewust zijn van hun onbekwaamheid. Wanneer ze hun onbekwaamheid herkennen, ontwikkelen ze bewust de benodigde kennis, en gebruiken die dan bewust. Uiteindelijk kan de kennis gebruikt worden zonder er bewust over na te denken: het individu heeft zich ontwikkeld tot onbewust bekwaam.

Onbewust Onbekwaam

Het individu begrijpt niet of weet niet hoe iets te doen, maar herkent ook niet het gebrek aan die kennis. Ze ontkennen misschien ook de bruikbaarheid van die kennis. Het individu moet eerst het gebrek van zijn eigen bekwaamheid en de waarde van die kennis herkennen, voordat ze doorgroeien naar de volgende fase. De tijd die het individu nodig heeft in deze fase van Onbewust Onbekwaam hangt af van de sterkte van de stimulantia om te leren.

Bewust Onbekwaam

Hoewel het individu niet begrijpt of de kennis niet heeft hoe iets te doen, begrijpen ze het gebrek aan kennis als oorzaak, en zien ze de waarde in om deze kennis te hebben. Het maken van fouten kan een integraal onderdeel zijn van het leerproces in deze fase.

Bewust Bekwaam

Het individu begrijpt of heeft de benodigde kennis hoe iets te doen. Echter, het toepassen van deze kennis vraagt concentratie. Het kan verdeeld worden in stappen, en er is een diepe bewuste betrokkenheid in het toepassen van deze nieuwe kennis.

Onbewust Bekwaam

Het individu heeft zoveel ervaring opgebouwd met het toepassen van de kennis dat het een automatisme wordt, een tweede natuur, en de kennis kan zonder moeite worden toegepast. Het resultaat is dat de kennis kan worden toegepast terwijl een andere taak wordt uitgevoerd. Het individu zou in staat zijn om zijn kennis over te dragen aan anderen, afhankelijk van hoe en wanneer de kennis is opgedaan.

Ondernemers die de theorie van (On)Bewust (On)Bekwaam toepassen, zullen deze ook integreren in de mentaliteit en de cultuur van het bedrijf. Zij zullen zich meer openstellen voor advies, ervaring en lessen die getrokken zijn, en deze gebruiken in het laten groeien van het bedrijf.

Voor bepaalde aspecten van opschalen zoals het vinden van “slim geld” of het bouwen van een meerjarig strategisch plan zijn deze ondernemers zich duidelijk bewust van hun blinde vlekken. Met het bouwen van een “bubble” van senioriteit, kennis en ervaring, zien we founder teams veranderen van “Onbewust Onbekwaam” in “Bewust Onbekwaam”.

Onbekwaam mag misschien niet zo aantrekkelijk klinken, maar we moeten de status van “Bewust Onbekwaam” koesteren. Het betekent namelijk dat men de kans krijgt om een intense leercurve te ondergaan en daarmee de kennis op te doen om het bedrijf sneller en beter te laten groeien. Zo worden we al snel Bewust Bekwaam voor specifieke onderdelen van het schalen van een bedrijf.

Al met al is dit een grote stap, weg van de trots en alles-zelf-doen mentaliteit. Het is een bijzondere en waardevolle ervaring voor zowel de oprichters als het bedrijf om samen door de 4 fases van de Piramide van Maslow te gaan. Het resultaat is versnelde groei en een warme bubble van ervaringen en kennis, waardoor het bedrijf als geheel uitzonderlijk competent wordt.

Het delen van deze ervaringen betekent ook dat wij de lezer vragen om zijn visie en ervaringen over dit onderwerp te delen. We zijn nieuwsgierig naar uw inzichten. Tezamen groeien we allen van Onbewust naar Bewust en van Onbekwaam naar Bekwaam.

Dit artikel is geschreven door Dieuwke Hoogland, co-founder van onze partner Masters of Scale.

https://www.nlgroeit.nl/kennisaanbod/groeiprogrammas/masters-of-scale-international

Nieuwsbrief nlgroeit

Wat leuk dat je op de hoogte wilt worden gehouden door je te abonneren op onze nieuwsbrief met tips, nieuws, events en aanbiedingen gericht op groei-ondernemers!

Meld je aan

Interessante content voor jou