Top 250 | Hoe Brandfirm de beste werkgever van Nederland wil worden

‘Daan, Remco en ik kenden elkaar nog niet voordat we gingen samenwerken. Daan heeft het bedrijf opgericht, en Remco en ik zijn er later bijgekomen. Vanaf het begin hebben we eigenlijk al een heel goede samenwerking. We houden elkaar scherp, maar tegelijkertijd hebben we ook duidelijk afgebakend wie waarvoor verantwoordelijk is. Soms nemen we beslissingen waarvan de anderen niet op de hoogte zijn, maar omdat ieder in zijn eigen domein sterk is, kunnen we erop vertrouwen dat die beslissingen goed zijn.

Groei door focus

Brandfirm is begonnen als bedrijf dat zich vooral richtte op linkbuilding en SEO. Tegenwoordig bieden we full-service online dienstverlening aan voor ambitieuze groeibedrijven. Hierbij zetten we de laatste jaren sterk in op strategie. We zien dat dat heel goed werkt, omdat onze eigen groeistrategie aansluit bij die van onze klanten. Wij zijn daarin zelf ook kritisch, zowel over de diensten die we leveren, als over ons klantenbestand. Hieruit volgen soms ook lastige keuzes. Zo hebben we vorig jaar de keuze gemaakt om te stoppen met het aanbieden van webdevelopment. Ook willen we focussen op klanten die super goed bij ons passen. In de praktijk betekent dit dat we in 2021 gaan van 115 terug naar 80. We focussen op onze kracht, om vanuit daar te groeien. Met een hogere klant- en medewerkerstevredenheid als gevolg. 

Bedrijfscultuur

Op onze site zeggen we dat we de beste werkgever van Nederland willen worden, en dat menen we ook echt. Voor ons bestaat dat uit drie dingen. De eerste is zekerheid: een goed salaris, duidelijk pensioen, een steady bedrijf. Zo zorgen we dat mensen een comfortabele omgeving hebben, zodat ze bijvoorbeeld een huis kunnen kopen. Dat is de basis. Vervolgens bieden we een stuk ontwikkeling, zowel op werkgebied als op persoonlijk vlak. Denk aan mindfulnesstrainingen, een cursus planningsvaardigheden, maar ook inhoudelijke trainingen zodat mensen zich op specialistisch niveau kunnen ontwikkelen. Als aan die voorwaarden is voldaan, blijft er nog één belangrijk punt over: fun. We proberen zo vaak mogelijk leuke dingen te bedenken voor het team. Zo huren we bijvoorbeeld in de winter een villa op Bali, en werken een tijd vanuit daar. Het is gaaf om te zien hoe goed dat werkt. We zien collega’s die echt goede vrienden worden, en zelfs met elkaar op vakantie gaan. En zo’n gelukkige werksfeer is ook weer goed voor het bedrijf. Collega’s blijven langer, zijn gemotiveerder en functioneren echt als een team.

Hiërarchie loslaten

Onze medewerkers krijgen veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Als je samenwerkt met goede mensen, dan denk ik dat hiërarchie meer tegen je gaat werken, dan voor je. Iemand wordt aangenomen, omdat hij of zij goed is in het werk en goed in het team past. Als je diegene vervolgens gaat vertellen hoe, wanneer en waar hij z’n werk moeten doen, dan sla je de plank mis. Ik focus me op de randvoorwaarden, zodat mensen het naar hun zin hebben en hun werk goed kunnen doen. Mijn leidinggevende rol is faciliterend, en niet controlerend. 

Controlemechanisme

Natuurlijk is er wel controle op de kwaliteit die we leveren. We meten consequent twee dingen: is iemand tevreden bij Brandfirm, en zijn onze klanten tevreden? Elke maand meten we uitgebreid de werknemerstevredenheid, en elk kwartaal controleren we of onze klanten tevreden zijn. En je merkt dat werknemers daar heel betrokken bij zijn. Laatst hoorde ik iemand aan de keukentafel zeggen dat hij een 4 had gekregen van een klant. Dat begreep hij niet, want ze hadden juist altijd heel prettig contact. Toen heeft hij direct contact opgenomen met die klant, en bleek het om een foutje te gaan. Dat is heel tof om te zien, dat mensen zonder enige aansturing zelf de motivatie hebben om dingen op te volgen wanneer iets fout gaat. Daar hoef ik dan verder helemaal niet bij in te grijpen.

Uitdagingen

Mijn uitdaging is geduld. Als je langere tijd hard groeit, kan je soms vergeten hoe bijzonder dat eigenlijk is. Je moet uitkijken dat het niet je status quo wordt. Het is belangrijk daar af en toe op de reflecteren, anders ga je te veel forceren. Dan begin je te duwen, in plaats van een richting uit te zetten, en dat werkt nooit. Als je wilt groeien moet je kijken wat je in de basis kunt verbeteren, in plaats van proberen dingen topline te forceren. Dat specifieke management van hard groeien zonder te duwen, vind ik een interessante uitdaging waarin ik de balans nog niet altijd kan vinden. 

Mijlpalen

We hebben de afgelopen jaren een aantal heel mooie mijlpalen meegemaakt. Allereerst wonnen we vijf jaar op rij de FD Gazellen Award. Dat was een doel wat we onszelf hadden gesteld, en dat is gelukt. Daarnaast staan we sinds 2019 in de Emerce100, wat een mooi kwaliteitskeurmerk is. En dit jaar natuurlijk in de Top 250 Groeibedrijven. Maar wat het allermooist is wat we realiseren, zijn toch wel écht gelukkige klanten, en écht gelukkige medewerkers.