26 januari 2021
  • Groei
  • Leiderschap
  • Bedrijfscultuur
  • Duurzame groei
  • Persoonlijke ontwikkeling

Interview Diana Destanli: Ik faal nooit. Of ik win of ik leer.

Diana Destanli had nooit gedacht dat ze op een dag groeiondernemer zou zijn. Wat begon met ‘winkeltje spelen’ is ondertussen uitgegroeid tot een bedrijf met drie bloemenwinkels en een groothandel van waaruit ze 10 supermarkten bevoorraden, met een jaarlijkse stijging van 20% in omzet en 12 werknemers in dienst. Ze vertelt over het prille begin, tegen welke uitdagingen ze liep en hoe haar mentor onmisbaar was voor de groei van haar bedrijf: De Orchidee by Destanli.

Het begin
Het ondernemersavontuur van Destanli start in een klein dorpje op de Veluwe. In 2002 nemen zij en haar man Serkan de bloemenwinkel van haar vader over. Op dat moment weten ze niet dat ze bijna 20 jaar later aan het roer zullen staan van een bloeiende onderneming. Het koppel ‘speelt winkeltje’ zoals Destanli het zelf omschrijft, totdat zij een tweede vestiging openen en een lokale supermarkt ook geïnteresseerd is om hun bloemen te verkopen. Het bedrijf breidt zich steeds verder uit.

De succesformule van De Orchidee? De winkel onderscheidt zich ten opzichte van de markt door een uitgebreid en divers assortiment aan bloemen en planten. Het feit dat ze leveren aan meerdere supermarkten levert bovendien flexibiliteit op, zeker nu gedurende de coronacrisis.

In het begin werkt Destanli nog niet fulltime in het bedrijf maar doet ze verschillende werkzaamheden achter de schermen o.a. administratie. Hoewel ze het werk heerlijk vindt om te doen, ligt dit niet helemaal in de lijn der verwachting bij haar omgeving. Daar weet ze zich uiteindelijk helemaal vrij van te vechten. Samen met haar man besluit ze om te gaan doen wat ze leuk vindt en stapt ze volledig in de onderneming.

Groeien
De eerste 15 jaar kent het bedrijf een gestage groei. Maar in 2016 komt er een keerpunt. In dat jaar stapt Destanli’s zwager onverwachts uit het leven. “Dat heeft zo een enorme impact op ons gehad dat we toen besloten om te doen wat we zelf willen en van iedere dag te genieten. Het is leven is te kort. Je moet doen wat je leuk vindt en waar je elke dag blij van wordt. Onze focus ligt nu volledig op onze passie: ons bedrijf.” Vanaf dat moment is de grootste knop omgegaan en is het bedrijf enorm gaan groeien. De omzet is op vijf jaar tijd verdubbeld. Ze hebben op dit moment drie winkels, leveren aan tien supermarkten en hebben een team van twaalf mensen. Dat zorgt voor de nodige groeiuitdagingen.

Uitdagingen
“Wat voor ons een van de grootste uitdagingen is geweest, is dat het ineens veranderde van winkeltje spelen naar een bedrijf runnen want het kan niet meer zoals het altijd ging. Als je doet, wat je altijd deed dan krijg je wat je altijd kreeg.” Je gaat bijvoorbeeld van meewerkend ondernemer naar het aansturen en opleiden van een team. Heel herkenbaar voor de 2de fase (organisatiefase) in het ‘vijf groeifasen model’. Die fase kenmerkt zich door een rollencrisis, taken verdelen en processen opstarten. Gelukkig bood haar mentor Will Ditmeijer hulp.
“Tijdens een rondleiding bij Will op kantoor, zag ik haar mensen in teams samenwerken en hun doelstellingen op een groot scherm staan. Dat zette mij aan het denken. Dat wil ik ook!” De Destanli’s zijn druk bezig met het team op te leiden en daar een goede structuur in aan te brengen. “We willen dat het team eind 2021 staat en dat de processen lopen. Dat is het allerbelangrijkste en dan zijn we weer toe aan de volgende stap.”

“Where the focus goes, the energy flows”

De bloemenbranche an sich brengt ook een uitdaging met zich mee. Ondernemers in deze branche hebben een passie voor het vak maar moeten ontzettend hard werken zonder dat hun klanten eigenlijk weten hoeveel moeite het kost om de bosjes bloemen in de winkel te krijgen.

Terugkijkend op de afgelopen jaren, is Destanli er zeker van dat het bepalende moment van groei vijf jaar geleden was. Die zeer tragische gebeurtenis deed hun inzien dat doen wat je leuk vindt het allerbelangrijkste is. “Het zijn lange intensieve dagen. We werken bijna 80 – 100 uur per week. Dat houd je niet vol als je het niet leuk vindt.”

Persoonlijke ontwikkeling
Destanli maakt ook een hele persoonlijke ontwikkeling door. Ze volgt cursus na cursus, leest veel, sluit zich aan bij nlgroeit en gaat met haar mentor Will Ditmeijer aan de slag. “Het is gewoon heel erg goed om iemand te hebben die spiegelt waar je mee bezig bent.” De boeken van Stephen Covey, Simon Sinek en Tonny Robbins zijn volgens Destanli absolute aanraders.

Destanli worstelt ook nog met een andere uitdaging: haar eigen rol binnen het bedrijf. “Ik moet wegkomen van dat altijd vriendelijk willen zijn en veel meer in mijn eigen kracht komen en dat vind ik soms ingewikkeld. Soms past iemand niet bij je en dat betekent niet dat iemand slecht is dat betekent gewoon dat iemand niet op zijn plek is bij jou in het bedrijf. Dat ben ik veel meer gaan onderscheiden.”

Een mentor bij nlgroeit
Will Ditmeijer staat Destlani gedurende twee jaar bij als mentor. Het mentortraject ziet ze als een van de hoogtepunten in haar ondernemerschap. “Het was echt een geschenk! Eindelijk een andere vrouwelijke ondernemer met wie ik kon sparren! Iemand die nog zo midden in het leven staat en zo geniet van alles van wat er om haar heen staat. Dat was voor mij heel fijn. Ook om te zien dat het anders kon.” Will deed marktonderzoek naar de gebieden waar Destanli een winkel had en dat leidde uiteindelijk tot de sluiting van een van de winkels. Het inwonersaantal was daar gewoon te laag en dus waren hun doelen daar niet haalbaar. Ze keek ook naar het bestedingspatroon in de verschillende gebieden en dit hebben ze als uitgangspunt genomen voor heel veel zaken. “We hebben ons assortiment erop aangepast, winkels anders ingedeeld en nog veel meer.”

Het belangrijkste dat Ditmeijer aan Destanli heeft meegegeven, is om overal vooraan te staan! Gezien te worden! Hoewel dit volledig buiten de comfortzone van Destanli ligt, volgt ze het advies op. Ondertussen is ze o.a. lid van de ledenraad bij de Rabobank, zit ze in de commissie van de handel van de veiling . “Het was heel erg ongemakkelijk voor mij maar ik heb het wel gedaan en dat heeft mij veel opgeleverd. Zonder haar was dit niet gelukt.”

What’s next
De Orchidee heeft nog heel wat groeimogelijkheden. Dit jaar hebben ze voor het eerst zijdebloemen met hun eigen label uit China geïmporteerd. Inmiddels is een volgende bestelling geplaatst. Serkan komt uit Turkije en ook daar heeft het koppel ideeën over. Maar voor dit jaar willen ze eerst de basis goed hebben ingericht. “We hebben de groeiambitie om de omzet te laten groeien maar dat kan alleen als de boel staat en daar heb je de tijd en de rust voor nodig om erover na te denken. Ook om na te gaan in welke vorm we dat willen doen.”

Levensles

“Ik faal nooit. Of ik win of ik leer”

“Ik vind dit een van de mooiste dingen. Natuurlijk maak je fouten en doe je dingen uiteindelijk anders dan vooraf gedacht. Dat gebeurt in een bedrijf en zeker in een bedrijf waarin je heel hard groeit. Dan gaan dingen heel erg snel of er gebeuren persoonlijke dingen waardoor je focus ergens anders ligt maar probeer jezelf daarna niet naar beneden te drukken want je leert er altijd van. Iedere dag een beetje beter!”

“Ga doen waar je blij van wordt!”

 

Foto: Martin Hoogeboom