• Personeel
  • Leiderschap

Je personeel voorop stellen

Regelmatig hoor ik mijn, over het algemeen toch positieve, vooruitstrevende mede-ondernemers klagen over hun mensen. Ze zouden willen dat ze zichzelf kunnen klonen of zuchten over ‘die millennials’. ’Ik wens jou veel personeel’, is dan ook een gevleugelde uitspraak.

5 redenen om je personeel voorop te stellen

  1. Om met Huub van der Lubbe te spreken; ‘ik kan het niet alleen’.
  2. Het bedrijf wordt beter.
  3. Je houdt de juiste mensen vast.
  4. Je bouwt een leuker team, ergo meer werkplezier.
  5. En dan verdienen ze ook nog geld voor je!

Met een geheim ingrediënt: veel positieve bekrachtiging!

Regelmatig hoor ik mijn, over het algemeen toch positieve, vooruitstrevende mede-ondernemers klagen over hun mensen. Ze zouden willen dat ze zichzelf kunnen klonen of zuchten over ‘die millennials’. ’Ik wens jou veel personeel’, is dan ook een gevleugelde uitspraak.

Eerlijk gezegd; ik snap dat niet. Natuurlijk ken ik ook dagen dat het lijkt dat niemand zich met de juiste zaken lijkt bezig te houden. Ook ik ben weleens het schip ingegaan met een werknemer die niet perse te goeder trouw was, maar toch; ik snap het niet.

Als ondernemer heb ik de klassieke ondernemersweg gevolgd, van meewerkend voorman tot meer afstand tot de operatie, met alle hobbels en bobbels die je op je pad krijgt. Voor mij geldt dat, sinds ik heb besloten dat het personeel letterlijk voorop staat en ik mijn eigen ego beter onder controle heb, mijn ondernemersreis productiever en leuker is geworden. Het gaat hierbij bovenal om vertrouwen geven, en dan ook echt!

Minder frustraties, minder negativiteit met als resultaat en heel leuk enthousiast team. Ik heb gemerkt dat mijn werkplezier voor een belangrijk deel afhangt van het team dat ik om mij heen heb, nogal belangrijk dus!

Hoe ben ik daar gekomen? 2 belangrijke boekentips: Verne Harnish; Scaling up waarin het belang wordt aangegeven voor vergaderritme, duidelijkheid van doelen en verantwoordelijkheden en No rules; rules van Reed Hastings (Netflix) over cultuur.

Wij zaten in een chaotische periode van het bedrijf. Er was een snelle groei, we namen veel nieuwe onervaren mensen aan en ik en mijn mede-directeur waren alleen maar brandjes aan het blussen. Niemand deed wat er gedaan moest worden (in mijn ogen). Ik verzuchtte regelmatig met gevoel voor drama; hoe kan dit nou, ziet niemand wat ik zie? Totaal ineffectief!

De belangrijkste les van Verne; heb veel, concreet en kort contact met elkaar. Wij zijn daarmee begonnen. Ik dacht dat ik expliciet en duidelijk ben, maar dat is niet zo; daar zat veel winst. Ook zat er veel kracht in het herhalen van die duidelijkheid! Dat was wel even doorzetten. Het kostte tijd om iedereen te overtuigen dat een daily huddle ook echt dagelijks was en daarnaast een overleg van een uur per week, een halve dag per maand, een dag per kwartaal…Wij hebben een bedrijf met verschillende locaties en veel, regelmatig contact zorgt ervoor dat we verbonden blijven, werken vanuit een groter doel en iedereen weet wat hij/zij moet doen.

Ook zat er veel winst bij het bekijken van de rollen en verantwoordelijkheden. De eerste keer dat wij dat deden stond mijn naam overal als verantwoordelijke. Ik dacht dat ik heel goed kon delegeren, maar mijn team deed niets zonder mijn directe goedkeuring.

Gaan met die banaan en vertrouwen geven heb ik pas echt geleerd na het lezen van het boek van Reed Hastings, ‘No Rules Rules’. Dit was een typisch geval van gemakkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk vertrouw ik mijn personeel, maar het gaat wel graag op mijn manier! Dus na het lezen en inspiratie opdoen is het het belangrijkst om eerlijk te zijn; eerlijk naar jezelf en naar je team. Als ik het team vooropstel dan moeten zij dat merken; daar vraag ik nu heel regelmatig naar, dus wat veel moois, maar ook pijnlijke feedback oplevert.

Nog even over mijn geheime ingrediënt; positieve bekrachtiging. Ik zet dit heel bewust in. Door vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven vanaf het begin, ook juist wanneer het dus nog niet 100% goed gaat zorg je ervoor dat mensen vliegen en loyaal zijn aan jouw missie en het bedrijf.

Emmy van Rooyen is mentor bij nlgroeit. Benieuwd naar Emmy? Bekijk haar mentorprofiel hier.

 

Nieuwsbrief nlgroeit

Wat leuk dat je op de hoogte wilt worden gehouden door je te abonneren op onze nieuwsbrief met tips, nieuws, events en aanbiedingen gericht op groei-ondernemers!

Meld je aan

Interessante content voor jou