26 mei 2021
  • Leiderschap
  • Internationaliseren

Mentorboost, voor ondernemers die willen groeien - Kemal Tas

Ondernemer in hart en nieren? Dan heb je het over Kemal Tas. In 2012 heeft Kemal Ledstores opgericht als hobby op zijn zolderkamer. Ledstores is nu uitgegroeid naar een bedrijf dat ongeveer 60 man in dienst heeft, in meer dan 10 Europese landen actief is en een omzet van ruim 20 miljoen euro per jaar behaald. Kees de Jong gaat in gesprek met deze topondernemer om op het antwoord te komen achter dé groeivroeg; “Hoe kan ik het beste internationaliseren met mijn bedrijf?”

Lonely at the top
Netwerken, netwerken en netwerken. Elke ondernemer weet dat dit van groot belang is, maar voor Kemal was dit in het begin anders. Hij was altijd hard aan het werk en nooit bezig met netwerken of überhaupt met andere ondernemers. Totdat hij een evenement van nlgroeit bijwoonde, hij zag het belang in van een netwerk en een mentor.

Internationale doorbraak
Na een beginnend succes in Nederland ging hij zaken doen in België, omdat in België ook Nederlands wordt gesproken. Vanuit België volgde Frankrijk en daarna andere landen. Ledstores heeft in 2016/2017 een explosieve groei doorgemaakt en heeft een 65% omzet buiten Nederland. Kemal begon gewoon met ondernemen in een ander land met de insteek “Als ik een probleem tegen kom, los ik het dan wel op.” Wordt de handel in een land groot dan neemt Kemal een native medewerker aan op de klantenservice, om de klanten zo goed mogelijk te helpen. “Pas je dienstverlening aan door goed te luisteren naar je klant.” De klantenservice zijn de oren en de ogen van het bedrijf, hier komt de input van de klant vandaag

De beste tip die Kemal aan medeondernemers kan geven: “Geef je medewerkers persoonlijk een compliment, vaak is dit veel meer waard dan bijvoorbeeld een loonsverhoging.” 

Benieuwd naar de video met Kemal Tas? Bekijk de video hier