16 januari 2017
  • Leiderschap
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Internationaliseren

Het mentortraject van Heske Groenendaal (Metaglas): Kennis delen is een must

Onderenemer Heske Groenendaal van Metaglas en haar mentor Maarten de Jager van Codema vertellen Kees de Jong over hun mentortraject. Wat was de groeivraag van Heske en is zij nu klaar voor haar volgende groeistap?

nlgroeit - journaal met Heske Groenendaal en Maarten de Jager

Metaglas is een innovatief glas- en metaalconstructiebedrijf. "Wij ontwikkelen, produceren en monteren aluminium ramen en glasconstructies zoals slanke schuifpuien voor bijvoorbeeld villa's of het Centraal Station in Utrecht. Daar hebben we alle winkelpuien voor gemaakt." Het profiel van Maarten sprak haar aan. "Hij zei een aantal dingen die ik herkende van mezelf en ik zag aansluiting bij wat wij zelf ook doen. We doen alles vanuit Nederland en hebben nu een aantal projecten in België lopen. Mijn vraag is hoe ik dat het best kan aansturen. Ik kan een verkoper in dienst nemen of een eigen vestiging openen, maar hoe je dan de aansturing? Maarten heeft me aangeraden om met samenwerkingspartners te gaan werken. Daar zijn we nu naar op zoek. Wij maken de producten in Nederland en zoeken partners in het buitenland die onze producten kunnen monteren. Het zou mooi zijn als we dat samen kunnen brengen."

Maarten leidt al 20 jaar Codema. "Wij zijn ook een bedrijf in de maakindustrie. De maakindustrie is heel belangrijk in Nederland. Wij leveren systemen voor de glastuinbouw, met name op het gebied van logistiek, water, klimaat, automatisering en softwareoplossingen. In elk werelddeel verkopen wij onze producten. Nederland heeft een vooraanstaande positie op het gebied van telen. Wij zijn een van de bedrijven die daar op inspeelt."  

"Een mentor is geen coach."

Hoe heeft Maarten het mentorgesprek ervaren? "Een mentor is geen coach. Er zit een ervaren vrouw naast me die echt een heel mooie organisatie neergezet heeft. Dit was dan ook meer een gesprek over het uitwisselen van kansen, mogelijkheden onderzoeken en het delen van valkuilen. Ik heb verschillende bedrijven in het buitenland en werk ook veel met samenwerkingspartners. Ik heb de voor- en nadelen van de beide opties met haar gedeeld."

"Liever een leuk Belgische collega die in Nederland op de payroll staat."

Na het gesprek was het eerste dat Heske dacht: ik ga geen vestiging in België openen. "We hebben met name een discussie over aansturing gehad. We beginnen net en dan moet je 1 of 2 mensen neerzetten. Hoe ga je dat dan doen? De afstanden zijn ook niet zo groot. Ik heb liever een leuke Belgische collega die in Nederland op de payroll staat. Dan houd je het contact met ons bedrijf. Je hebt toch een eigen cultuur. Natuurlijk is ook de Belgische cultuur van belan,g maar het is ook belangrijk dat ze begrijpen hoe wij werken. Het moet wederkerig zijn."

"Kennis delen is een must. Het niet delen is armoede."

Heeft Maarten iets met het gesprek aan Heske gehad? "Ja, heel veel eigenlijk. Daarom zou ik iedereen aanbevelen om mentor te worden als je de ervaring hebt. Dit soort gesprekken stimuleren altijd als ondernemer. Als je iemand tegenover je hebt die laat zien hoe ze een familiebedrijf ontwikkeld heeft, of op de juiste manier inspeelt op bijvoorbeeld de energiecrisis door producten te ontwikkelen die geschikt zijn om met minder energie om te gaan, dan zie je iemand die geschakeld heeft. Wij als bedrijf lopen er enorm tegenaan dat we moeilijk personeel kunnen krijgen. Ik heb haar gevraagd hoe zij dat doet. Aan dat soort gesprekken heb ik ook iets. Dat stimuleert mij ook om verder te gaan. Ik denk eerlijk gezegd dat het in alle gevallen geldt. Praat eens met collega's, praat eens met andere mensen die in dezelfde situatie zitten. Je zal zien dat je niet de enige bent, en dat je door verhalen uit te wisselen en verhalen te delen je al heel ver komt. Kennis delen met elkaar vind ik een must. Het niet delen is armoede. Als je met elkaar dingen deelt, kom je verder. Dat is eigenlijk het motto van het mentorschap."

Wat zijn de volgende groeiambities van Heske? "We hebben een aantal productoplossingen bedacht onder andere voor de transformatie van kantoren naar appartementencomplexen. Nu de economie begint aan te trekken, is dat hot. Mensen gaan weer investeren in hun woning en daar hebben we ook leuke oplossingen voor. We zien echt veel verschillende marktkansen."