21 mei 2020
  • Groei
  • Kansen
  • Crisistijd

Nieuwe businesskansen in crisistijd

Elke crisis biedt ook groeikansen!  nlgroeit deelt inspirerende verhalen van haar mentoren en mentees die nieuwe doelgroepen en business weten aan te boren in deze crisistijd.

E-sites en Fingerspitz - BeeSafe
Mooie samenwerking tussen van E-sites en Fingerspitz. Zij ontwikkelden de App BeeSafe. Jaap Jacobs vertelt: “BeeSafe is een app voor de ‘anderhalvemetersamenleving’ op kantoor. De app geeft organisaties en medewerkers actueel inzicht in het aantal medewerkers dat op kantoor aanwezig is. Medewerkers checken van tevoren de beschikbaarheid en scannen de werkplek met een app. Zo maken we het makkelijker voor medewerkers om weer veilig aan de slag te gaan.” 
 
Max Rohn - Bedmobile
Hoe kun je thuisblijven als je geen thuis hebt? Die oproep was voor Max Rohn, initiatiefnemer van Bedmobile, de drive om in krap 2 weken voor 60 dakloze mensen flexibele woonvoorzienig te realiseren om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Uniek hoe de gehele infrastructuur, inclusief nuts en wegenbouw, in zo’n korte tijd is neergezet te Almere en ’s-Hertogenbosch.
 
Hoe biedt je eenzame ouderen in pleeghuizen toch de mogelijkheid om bezoek te ontvangen? Daar lanceerde Bedmobile het Bezoekershuisje voor, een speciale ruimte gescheiden door een glaswand met intercomsysteem. Hart in Aktie maakte er een hoofdonderwerp van. (kijk vanaf ca 17 minuten).
 
Redjepakketje - nu ook 'Redjeboeketje'
Mentor Sam Rohn van redjepakketje kwam met het initiatief Redjeboeketje. “Wc-rollen kun je goed bewaren, maar bloemen niet. ‘Red je Boeketje’ is daarom de spontane actie om de ouderen van Nederland een hart onder de riem te steken. Én we helpen de hardwerkende telers de crisis door.” 
 
Donselaar Tenten - extra cappaciteit aan ziekenhuizen
Erik van Donselaar van Donselaar Tenten zet zijn tenten in als tijdelijke accommodaties. “Als bedrijf willen we bijdragen aan de situatie waar we als land in zitten. Door bijvoorbeeld een ziekenhuistent te leveren die zorgt voor extra capaciteit of een tijdelijke bedrijfshal die zorgt voor meer ruimte. Zodat werknemers op gepaste afstand van elkaar hun werk kunnen blijven doen. Samen komen we sterk uit de corona-crisis.” 
 
Hulptroepen.nu - extra beschermingsmiddelen voor de zorg
Nog zo’n mooi initiatief van ondernemers Bernd Damme en Camille van Gestel. “We hebben de handen ineen geslagen om mondkapjes voor de zorg te leveren. We willen een half miljoen mondkapjes per week naar Nederland halen. TU Delft test de producten op richtlijnen van het RIVM. KLM vliegt meermaals per week naar Shanghai voor de bevoorrading, Flexport levert de logistiek van en naar transport en Coolblue zorgt voor de uiteindelijke levering in Nederland. Hulptroepen.nu heeft geen winstoogmerk.
 
Peter van Sabben - digitaal lesgeven 'skills of the future'
Peter van Sabben van Growth Tribe: ‘Digitaal lesgeven stond al langer op onze radar. We hadden al plannen om onze cursussen digitaal te gaan aanbieden, maar door de huidige situatie is dat in een stroomversnelling geraakt.’ Ga naar het klaslokaal van de toekomst.
 
De Buurtboer - nu ook online: debuurtwinkel.nl!
Caroline van der Lande - De Buurtboer: “We kregen de afgelopen weken van alle kanten de vraag om onze producten via een webshop aan te bieden. Juist omdat er in deze tijd meer dan ooit behoefte is aan online boodschappen doen maar dit simpelweg niet mogelijk is bij de gebruikelijke kanalen door de enorme toegenomen vraag. En na heel hard werken door het hele team, is het zo ver en hebben we onze webshop: www.debuurtwinkel.nl
 
Allard Droste - 100 x 1000 euro schenken
En het initiatief van mentor Allard Droste is vermeldenswaard. Op LinkedIn postte hij: De wereld staat in vuur en vlam. Daarom heb ik het one-on-one initiatief bedacht. 1 op 1. Als ieder 1 ander zou helpen dan is 1+1 meer dan 2. Om zelf deze gedachte te starten,  schenk ik 100 keer 1.000 euro voor iemand die dit nu echt nodig heeft. Bekijk zijn actie hier.