Nieuwe businesskansen in crisistijd #2

Ivar Berends- Coronascherm
Zijn bedrijf maakt en verhuurt professionele stretchtenten voor evenementen en horeca. Een markt die hard wordt geraakt door de coronacrisis. Dat betekent een uitdaging voor Ivar en zijn compagnon om het bedrijf de komende periode gezond te houden. Na een brainstorm besloten de ondernemers een briljante switch te maken. Binnen no-time werd de productiecapaciteit namelijk omgebouwd naar coronaschermen
 
GoodUp- Corona Community Care
De naam zegt het eigenlijk al. Elkaar helpen, belangeloos. Dat is het idee achter Corona Community Care. Sociaal Softwarebedrijf GoodUp startte dit platform voor zowel maatschappelijke als commerciële organisaties die hulp nodig hebben of juist hulp willen bieden in tijden van corona. Ook particulieren met een super idee kunnen aanhaken op dit platform. Diana Krieger, CEO van GoodUp: “Het voelde als een no brainer om een gratis platform op te zetten, want iedereen moet z’n steentje bijdragen en wij hebben de technologie in huis.’ Benieuwd naar de initiatieven?
 
Viltr- Deskify
De mannen van Viltr, waaronder Ronald Hagenstein, bedachten een duurzame oplossing om het kantoor coronaproof te maken. Naast de duurzame producten van Pet-vilt die zij al produceerden voor horeca of thuis, bedachten zij Deskify. Een werkplek gemaakt van gerecyclede PET-flesjes. Een goede manier om duurzaam te werken in ‘het nieuwe normaal’ met gepaste afstand. Voordeel: het ziet er ook nog eens mooi uit. 
 
Kristel Groenenboom- Van containers naar zwembaden
Vakantie in eigen land is geen gek idee met een zwembad in de tuin. Dat dacht ook Kristel Groenenboom eigenaar van Containerservice C. Groenenboom. Het containerbedrijf bouwt nu namelijk ook containers om tot zwembaden. Daarmee ontstond ook gelijk het eerste consumentenproduct van het bedrijf. Een zwembad plaatsen in de tuin is normaliter een flinke investering, de containerzwembaden daarentegen zijn een voordeligere optie. 
 
Moyee Coffee- Solidariteitsactie
Moyee coffee probeert met FairChain de koffieketen te herstellen. Dit doen zij door een eerlijke prijs te betalen aan de boeren maar ook door het branden en verpakken van koffie plaats te laten vinden waar het vandaan komt, namelijk in Ethiopië. Door corona ontstaat er echter een overschot aan koffie die normaliter wordt verkocht aan de zakelijke markt. Daarom zijn zij een solidariteitsactie gestart waardoor particulieren ook kunnen genieten van deze koffie en de boer in Ethiopië er ook op blijft verdienen. 
 
Ashja Bosboom-Iedereen creatief
Deze periode is juist een goed moment om tijd te besteden aan creativiteit of je creativiteit te ontdekken. Ashja Bosboom van Uitgeverij Scala startte daarom het initiatief van een gratis online magazine om iedereen een hart onder de riem te steken. Een klein geluksmomentje in deze periode, zeg maar. Download hier het magazine.