29 november 2021
  • Sales en Marketing

Webinar | digitalisering van je salesproces

Dinsdag 23 november hield salesexpert André Hagelen online een webinar over hoe bedrijven hun bedrijfsproces kunnen digitaliseren. Deze is nu terug te kijken.

André Hagelen trapte het programma af met een plenaire kick-off over de kracht van het Sales Playbook. Vervolgens konden deelnemers kiezen uit twee van de vier breakoutsessies die gegeven werden door specialisten. 

De kracht van het Sales Playbook
Sales is niet meer wat het was. Door het internet is het salesproces veranderd. Klanten zijn veel beter op de hoogte van wat er allemaal is en de concurrentie is moordend. Alles en iedereen is veel zichtbaarder. Vroeger was sales afhankelijk van de individuele kwaliteit van de verkoper. Nu is het van belang dat er een goed strategisch sales proces staat, dat aansluit op marketing en waarbij verkopers weten wat ze het beste kunnen doen en zeggen, op welk moment. Andre Hagelen inspireert bedrijven om hun sales proces onder de loep te nemen. Hij laat zien hoe je juist in deze tijd je succeskans in sales duurzamer kunt vergroten met het “Sales Playbook”.

Het doel van het Sales Playbook is om sales eenvoudiger, leuker en succesvoller te maken. Het is bovendien een bewezen methode: met kleine veranderingen een enorme impact creëren. Het Sales Playbook is een digitaal document waarin je alles over je salesproces vastlegt: methodes, systemen, processen, afspraken etc. Vaak is het zo dat iedereen binnen een bedrijf sales op zijn/haar eigen manier doet en dat wil je voorkomen. Je wil met elkaar afstemmen wat de beste methode is en dat is vervolgens de rode draad voor iedereen.

Belangrijke ontwikkelingen in het salesproces
Anno 2021 worden bepaalde factoren in je (digitale) salesproces steeds belangrijker. Dit zijn de belangrijkste op een rijtje:

  • Wees snel. Verkopers die binnen 5 minuten of maximaal een uur reageren, hebben 3 tot 5 keer meer kans op een verkooptraject. ‘Maar hoe organiseer je dat?’
  • Maak het de klant extreem makkelijk om informatie te vinden. Als het te complex is, haken ze af. ‘Hoe is dat nu bij ons?’
  • Chatbots en Whatsapp. Hoe reageer je digitaal op wat de klant interessant vindt?
  • Creëer een sterk digitaal merk en een constante content flow.
  • Biedt klanten de mogelijkheid om snel in contact te komen met een verkoper, zodra ze daar behoefte aan hebben (inside sales, online of life meetings).

Benieuwd naar wat André Hagelen nog meer te vertellen heeft? De plenaire sessie kan je hier terugkijken.

Interessante content voor jou

Nieuwsbrief nlgroeit

Wat leuk dat je op de hoogte wilt worden gehouden door je te abonneren op onze nieuwsbrief met tips, nieuws, events en aanbiedingen gericht op groei-ondernemers!

Meld je aan