Top 250 | Rutger Duivenkate: Gezond groeien mét persoonlijke aandacht

‘Volgende maand werk ik precies 9 jaar bij AXS. Toen ik hier op mijn 25ste binnenstapte had ik amper een idee van wat het woord detachering überhaupt betekende. Maar het menselijk contact sprak me aan. Door de jaren heen heb ik alle stappen binnen de organisatie doorlopen: van junior adviseur, naar adviseur, naar accountmanager, naar afdelingsmanager, naar key accounts, tot ik in 2019 de kans kreeg commercieel verantwoordelijk te worden. 

Van medewerker naar leidinggevende
Dat was een spannende overstap, omdat ik echt van tussen de ranks van medewerkers omhoog was geklommen. Ik wist van mezelf dat ik het spelletje inmiddels in de vingers had, prettig klantcontact kon onderhouden en goed met de kandidaten kon omgaan, maar met een organisatie besturen had ik geen ervaring. Ik voelde daarom toch wel bewijsdrang om aan te tonen dat ik die rol waardig was. Gelukkig was de gunfactor vanuit de organisatie en mijn collega’s groot, en kreeg ik zo ook de kans om in mijn rol te groeien. 

Blijven plakken
Een van de leukste uitdagingen van het ondernemerschap is het stimuleren van mensen om het beste uit zichzelf te halen. In onze sector wisselen mensen gemiddeld vaker van baan dan van onderbroek. Het kan een heel vluchtige business zijn. Wat heel gaaf is om te zien is dat onze mensen gemiddeld een stuk langer bij ons blijven. Ik ben met mijn 9 jaar hier geen uitzondering. We hebben verschillende mensen in het team die hier al zo’n 5-7 jaar zitten. Voor mij is dat een van de grootste complimenten, en iets wat ik belangrijk vind. Anders had ik hier zelf ook niet al 9 jaar gezeten. 

Investeren in mensen 
Die loyaliteit krijg je natuurlijk niet zomaar. Als bedrijf investeren we op onze beurt in onze mensen. In het eerste jaar dat ze hier komen werken, bieden we bijvoorbeeld al zo’n 12 trainingen aan. Daar zit natuurlijk een risico aan: je loopt de kans dat mensen AXS als springplank gaan gebruiken. Maar onze ervaring is dat door mensen te blijven stimuleren en hun eigen mogelijkheden te laten creëren, je ze juist aan je bindt. We werken met veel jonge mensen, zo tussen de 23 – 30. Daarbij vergeleken ben ik met mijn 34 jaar al bijna een dino. Ze zijn vaak net gestart op de arbeidsmarkt. Door samen met hen te kijken naar hun dromen en doelen, zorgen we dat iedereen aangehaakt blijft. Of je nou al jaren bij ons werkt, of een stagiair bent die na 2 weken met een briljant idee komt. Iedereens inbreng is waardevol. 

Persoonlijk contact = key
Het afgelopen jaar bracht natuurlijk ook uitdagingen met zich mee. Toen aan het begin van de coronacrisis de wereld op slot ging, waren de flexwerkers de eersten die thuis kwamen te zitten. Van enorme vraag naar technisch geschoold personeel en weinig aanbod, sloeg het ineens om. Maar ook daarin was dat persoonlijke contact key. Al is het maar een keer per week een belletje: hetzelfde verhaal, een geruststellend praatje, heel vervelend voor jou en voor ons, maar we gaan er samen uitkomen.. En dat is ook gebeurd. Door goed te zorgen voor de mensen die tijdelijk zonder werk kwamen te zitten, hebben we uiteindelijk iedereen weer in het zadel weten te krijgen. 

Gezonde groei
Natuurlijk willen we blijven groeien, maar alleen op voorwaarde dat we dat persoonlijke contact kunnen blijven waarborgen. Gelukkig blijkt uit de cijfers dat die twee elkaar niet in de weg hoeven staan. Op mijn kantoor hangt een foto van 9 jaar geleden, toen ik hier net binnenkwam. Op dat moment zaten er 3 adviseurs, en een directeur. Het was 2012, en we zaten nog in het staartje van de crisis. En nu zitten we hier met 30 adviseurs, stagiairs en de directie. We hebben drie vestigingen, en ons hoofdkantoor wordt op dit moment verbouwd zodat er de komende jaren 2 keer zoveel mensen inpassen. Door de jaren heen heb ik het bedrijf gestaag en op een gezonde manier zien groeien. Mét persoonlijke aandacht. En zo willen we het blijven doen.