Terugblik op het nlgroeit jaarevent 2020

Tijdens het plenaire deel ging host van het jaarevent Michiel Muller van Picnic in gesprek met Masha Vos van Vos Supermarkten B.V., Costa Boon van Payingit , Bastiaan Kleiberg van MK – The Subsidy Community en José van Dalen van QISS-IT. Prof. Dr. Justin Jansen, leider van het ScaleUp Dashboard en de Top 250 Groeibedrijven, voorzitter denktank nlgroeit praatte de deelnemers bij over de effecten van het mentoring. Daarna vonden aan 35 peer2peer tafels bevlogen gesprekken plaats.
Volgens Michiel Muller kan het in Nederland ook. “Als techbedrijf hoef je niet naar Silicon Valley. We hebben ongelofelijk goede hogescholen en universiteiten, infrastructuur en een goed georganiseerde overheid waardoor je ver kan komen.” Er was een speciaal welkom aan de nlgroeit groei-ambassadeurs die ondernemerschap in Nederland verder brengen en aan partners Grant Thornton en Centraal Beheer.
 
 

Maak het simpel

Hoe Picnic hun groei bijhield? Picnic, vorig jaar winnaar van de Gouden Groeier is opgericht in 2015 en inmiddels actief in 125 steden, met 1.000 kleine elektrische eigen autootjes en 5.000 mensen. Muller geeft twee tips. (1) Betrek goede mensen erbij waaraan je dingen kan overlaten. Als je groeit dan neemt meestal de complexiteit toe. Bij Picnic betekende dat meerdere locaties en distributiecentra. (2) Denk met name hoe je het simpeler kan maken. Dus verzin niet méér processen en procedures maar versimpel en regel het daardoor gelijk beter voor iedereen.

 

Praat met mensen

Muller interviewt groeiondernemers op het podium. Masha Vos (ondernemer van 5 Albert Heijn-winkels) begon 20 jaar geleden en heeft inmiddels 100 miljoen euro omzet. Van 1 naar 2 winkels was lastig, vertelt ze. Je moet loslaten en anders denken. Van 2 naar 3 winkels is al gemakkelijker. “We steken veel tijd in de persoonlijke groei van medewerkers. Als zij groeien dan groeit het bedrijf mee.” Haar tip: praat met mensen en neem tips ter harte. “Denk als ondernemer niet altijd dat je het beter weet.”.
 

 

Framework voor groei

Costa Boon is sinds 6,5 jaar ondernemer in planningssoftware voor de payroll- en uitzendbranche. Het eerste wat hij leerde van zijn nlgroeit-mentor, op 25-jarige leeftijd, is het maken van een vierjarenplan. “Als je net begint is het de waan van de dag die heerst. Alleen het maken van zo’n plan vonden wij al vrij lastig. Maar als je groeit, kan je op een moment zelf daaruit. De organisatie kan dat dragen.” Hij wil van 23 miljoen euro omzet twee keer verdubbelen komende jaren. Door meer salesmensen aan te nemen, nieuwe architectuur van software te ontwikkelen en strakke kwartaalritmes aan te houden. “Doelstellingen per kwartaal maar met die stip op de horizon. Dat is ons framework om die groei te realiseren.”.
Ook Bastiaan Kleiberg en José van Dalen deelden hun groei-ervaringen: “In het begin zoek je mensen die dezelfde energie, drive en motivatie hebben als jezelf. Vervolgens kom je er achter dat je dingen doet die je niet leuk vindt en daar moet je dan een ander type persoon voor vinden.”, aldus José van Dalen.
 

 

Hogere productiviteit en snellere groei

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bedrijven mét mentor een beduidend hogere productiviteit hebben en sneller groeien dan bedrijven zonder mentor, vertelt Jansen (Erasmus Universiteit Rotterdam) op het podium. “Omdat een mentor je ondersteunt bij het nemen van moeilijke beslissingen. Hij geeft je meer zelfverzekerdheid waardoor je meer risico durft te nemen. Bedrijven die geen mentor hebben, schuiven beslissingen voor zich uit, “ aldus Jansen.
 

 

Kritische vragen

Een mentor helpt met nadenken over problemen van vandaag en die van de toekomst. “Dat is met name nu belangrijk. Het is lastig om alle nieuwe technologieën, nieuwe verdienmodellen en concurrenten bij te blijven. Daarnaast is goed personeel aannemen problematisch, waardoor hoge stress en werkdruk zorgen voor een korte termijn focus. Een mentor stelt kritische vragen, biedt een ander perspectief en geeft open feedback.”
Jansen splitst de vragen in twee categorieën:
 
Bedrijfsmatige vragen van MKB-ondernemers:
  1. Financiële besluitvorming. Wat betekent het als ik ga investeren? Hoe kan ik financiering krijgen?
  2. Hoe neem ik goede werknemers aan?
  3. Hoe kan ik de organisatie veranderen?
Sociaalpsychologische vragen van MKB-ondernemers:
  1. Wie ben ik als ondernemer?
  2. Hoe kan ik het beste leidinggeven?
  3. Hoe kan ik mezelf ontwikkelen?
 

Gouden vouchers

Welke ondernemer zou er nu niet willen sparren met Bas van der Veldt (AFAS), Pieter Zwart (CoolBlue) of Michiel Muller (Picnic)? Die kans krijgen drie ondernemers die deelnamen aan de  peer2peer sessies. Zij vonden onder de zitting van hun stoel een gouden envelop met een voucher goed voor een gesprek met een van de drie genoemde groei-ambassadeurs. De gelukkige kige winnaars: Sandra Bouw van CreaDream, Suzanne Haeck van MaximaVida en Frank Hessing van Hessing Supervers.
 
 
 

Uitreiking Gouden Groeier

Aansluitend op het bruisende jaarevent volgde BusinessBoost Live. Met als hoogtepunt de uitreiking van de Gouden Groeier door Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK). Takeaway.com is de winnaar van de Gouden Groeier Award! Het is het snelst groeiende bedrijf van Nederland. Takeaway.com creëerde 4703 nieuwe banen (in FTE) en groeide dus het snelst in de periode van eind 2016 tot en met eind 2019. Hiermee staat de maaltijdbezorger bovenaan De Top 250 Groeibedrijven 2020. De 250 bedrijven zijn samen met meer 30.000 FTE gegroeid.
 

Top 250 Groeibedrijven

De 250 snelgroeiende bedrijven van Nederland. Bekijk de lijst.
 

Zelf een mentor?

Wij hebben veel energie gekregen van het jaarevent en Business Boost Live. Hopelijk jij ook! Heb je interesse in een mentor die jou helpt om de volgende stap te zetten? Een ervaren ondernemer van wie je enorm veel kunt leren? Op onze website kun je je aanmelden voor zo’n 1-op-1-traject met een mentor. Doen!