• Groei
  • Personeel

Tips: zo kom je aan de beste mensen

Nlgroeit-oprichter Kees de Jong schrijft over zijn ervaringen met ondernemerschap, zijn worstelingen, fouten en oplossingen. ‘Als je als ondernemer maar blijft leren en aan jezelf blijft werken, kun je alle situaties de baas’.

Ik heb de afgelopen twintig jaar alle fouten gemaakt die je in het kader van bemensing kunt maken. In iedere kuil ben ik wel een keer gevallen. Gelukkig ben ik eruit gekrabbeld en heb ik ervan geleerd. Mijn belangrijkste inzicht is dat het belang van de eerste garde medewerkers ernstig wordt onderschat. Die eerste aanwas wordt vaak ‘toevallig’ gevonden via vrienden of familie. Zonde, want deze groep bepaalt vaak of de onderneming succesvol naar de volgende fase groeit. 

Het begin
De beste ‘eerste medewerkers’ zijn vaak actiegerichte doeners met een veranderingsgezinde instelling. De ondernemer barst immers van de ideeën en zeker in het begint blijft niets zoals het was. In verdere groeifasen heb je juist meer denkers en beslissers nodig. Actieve selectie van mensen die aan een specifiek profiel voldoen, is daarom van levensbelang. Wij hebben geluk gehad. Onze eerste onderzoeker werkte, achteraf gezien, op dubbele kloksnelheid en zette zo de norm voor extreem effectief en efficiënt werken. Jaren later zagen we hoezeer we hadden geboft. 

Onderbuikgevoel
Een ander leerpuntje is dat je geneigd bent mensen aan te nemen die je zelf leuk vindt. Je hebt eindelijk geleerd je onderbuikgevoel te vertrouwen en een beslissing is snel genomen. Te snel, want doordat je in de kandidaat elementen van jezelf terugziet, laat je de lastige vragen vaak achterwege. Wij leerden daarom de kandidaten extern te laten testen. Daarnaast zorgden we altijd dat ook een vrouwelijke manager haar intuïtie liet spreken. Dat voorkwam een hoop ellende. Ook hebben we ons laten trainen in het afnemen van sollicitatiegesprekken. Vraag naar feiten en voorbeelden, check altijd referenties en spreek meer kandidaten dan je eigenlijk wilt.

Investeren in managers
Laatste tips: zorg dat een marketingmanager nooit afkomstig is van een bedrijf groter dan het uwe. Scheelt u geld, want zulke managers spenderen meer met minder resultaat. Het tegendeel geldt voor financieel managers. Een jasje groter voor het financieel management is de beste investering voor verdere groei.

Dit fragment komt uit het boek Groter Groeien van nlgroeit-oprichter Kees de Jong. 

Nieuwsbrief nlgroeit

Wat leuk dat je op de hoogte wilt worden gehouden door je te abonneren op onze nieuwsbrief met tips, nieuws, events en aanbiedingen gericht op groei-ondernemers!

Meld je aan

Interessante content voor jou