• Top 250

Top 250 | Jeroen de Vries: 'Voor mij is groei een doel, geen middel'

Jeroen de Vries is eigenaar en CEO van Hero. Zijn bedrijf staat dit jaar voor de vierde keer in de Top 250 Groeibedrijven. ‘Hoe langer we bestaan, hoe makkelijker het wordt.’

‘14 jaar geleden ben ik Hero gestart. We begonnen als intermediair voor interim professionals. Sinds een jaar of 7 verzorgen we daarbij ook de volledige contractafhandeling voor grote inhuurders. Het laatste jaar hebben we echt een explosieve groei meegemaakt. We zijn bijna verdubbeld in medewerkers, van 22 naar 40. Op dit moment lijken we in een fase te zitten waarin alles elkaar versterkt.'

Groei als doel

Hero is echt een groeibedrijf, dat is ook heel duidelijk mijn ambitie. Voor mij is groei een doel op zich, en geen middel. Groei betekent een bepaalde dynamiek, flexibiliteit en onvoorspelbaarheid en een doorlopende uitdaging. Maar het creëert ook kansen voor medewerkers, en een continuë verbetering van onze diensten en processen. Groei houdt in: veel investeren en vooruitdenken. Uiteindelijk wil ik het mooiste, grootste en beste bedrijf bouwen, dat is mijn stip op de horizon. Als dat betekent dat veel van het geld wat er verdiend wordt terugvloeit in de onderneming, dan neem ik dat voor lief. Als ik morgen meer geld zou willen verdienen, dan zou ik vooral moeten stoppen met zo hard proberen te groeien. Maar ik denk dat je als ondernemer bereid moet zijn op de korte termijn ‘pijn’ te lijden, zodat je je langetermijndoelstellingen kunt behalen.

Steeds makkelijker

Natuurlijk brengt elke nieuwe fase in het bedrijf nieuwe uitdagingen met zich mee, maar tegelijkertijd worden bepaalde dingen juist steeds makkelijker. Ten opzichte van een paar jaar geleden weten we bijvoorbeeld steeds beter wat we doen. Zo steken we veel tijd en aandacht in de bedrijfscultuur en het welzijn van onze medewerkers, door middel van een professionele onboarding, regelmatige evaluatiegesprekken, externe coaching en de ruimte en mogelijkheid om je te ontwikkelen. Het is ontzettend fijn dat die structuur nu staat, en dat er geld, tijd en aandacht voor is. Hetzelfde merk je bij klanten. In het begin is het keihard werken om overal binnen te komen. Maar op een gegeven moment merk je dat mensen je steeds beter leren kennen, en bij je terugkomen.

Bedrijfscultuur

Loyaliteit en continuïteit zijn belangrijk bij ons. Ik doe altijd mijn best zo eerlijk en transparant mogelijk te zijn. Iedereen die bij ons werkt wordt meegenomen in ons doel om het beste, mooiste en grootste bedrijf te worden. Maar ik probeer ook te benadrukken dat we moeten genieten van de route. De betrokkenheid is hoog, en we zorgen voor elkaar. Tegelijkertijd hebben we ook de gedrevenheid en professionaliteit van een zakelijk bedrijf. En we zien dat dat ervoor zorgt dat mensen blijven. Bij ons is de regel: als je hier langer dan 10 jaar werkt, mag je een vergaderruimte naar jezelf vernoemen. En dat zijn er inmiddels al best wat. 

Nieuwe structuur

Begin dit jaar hebben we het bedrijf opnieuw georganiseerd. We merkten dat er met de groei van Hero steeds meer ruis begon te ontstaan. Er ontstond een soort wij/zij-gevoel tussen de verschillende afdelingen, wat leidde tot onvrede. Toen hebben we de switch gemaakt naar multidisciplinaire teams, waarin alle afdelingen nauw met elkaar samenwerken. Zo weet één team weer alles van één klant, en kunnen mensen ook buiten hun eigen vakgebied opereren. Dat leverde een heel interessante verandering op. We voelden ineens weer die kracht van het oude, kleine Hero terugkomen, waarin iedereen aan hetzelfde doel werkt.

Schaalbaarheid

Het meest uitdagende aan blijven groeien is dat groei nooit lineair verloopt. Afgelopen jaar zijn we praktisch verdubbeld, maar dat zegt niks over de toekomst. Misschien groeien we komend jaar 20%, of misschien verdriedubbelen we wel. Beide scenario’s zijn mogelijk. Het blijft een uitdaging om daarop voor te sorteren. Inmiddels klappen we uit ons kantoor, en staan we met zijn allen in de rij voor het toilet. Maar ja, hoe groot moet de volgende werkruimte dan worden? Die praktische kant van groei blijkt vaak nog het meest ingewikkeld. Met alle keuzes die je maakt, moet je proberen te bedenken: kan dit nog als we 10 keer zo groot zijn? Dat geldt voor huisvesting, maar ook voor interne processen zoals facturatie, administratie en IT-systemen.

Dromen voor de toekomst

‘Ik begon met ondernemen op mijn 16e. Inmiddels ben ik 42, wat betekent dat ik al meer dan 25 jaar ondernemer ben. En ik hoop dat ook nog zeker 25 jaar te mogen zijn. In die tijd hoop ik dat we nog altijd verder kunnen blijven groeien. Daarnaast zou ik het stiekem heel leuk vinden als ik mijn kinderen enthousiast zou kunnen maken om in het bedrijf te komen. Mijn ouders werken er al. Drie generaties in een bedrijf, dat lijkt me geweldig.’

Top 250 Groeibedrijven 2021

De Top 250 Groeibedrijven is gebaseerd op het ScaleUp Dashboard van de Rotterdam School of Management (RSM) en het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) en wordt sinds 2017, in samenwerking met nlgroeit, opgesteld. De lijst geeft een compleet overzicht van de grootste groeiers van ons land.

Nieuwsbrief nlgroeit

Wat leuk dat je op de hoogte wilt worden gehouden door je te abonneren op onze nieuwsbrief met tips, nieuws, events en aanbiedingen gericht op groei-ondernemers!

Meld je aan

Interessante content voor jou