Tegenwoordig is alles en iedereen ‘connected’. Zeker sinds de coronacrisis er noodgedwongen voor heeft gezorgd dat veel werkzaamheden remote moeten gebeuren. Technologische ontwikkelingen voltrekken zich in rap tempo en bieden bedrijven volop nieuwe kansen. Maar ze brengen ook risico’s met zich mee.

Tijdens de coronacrisis deed adviesorganisatie Grant Thornton wereldwijd onderzoek naar wat bedrijven verwachten van de tijd na de crisis. 36% van de EU-bedrijven denkt na de crisis meer gebruikt te moeten maken van technologie en digitale transformatie. Kwaadwillenden spelen in op die sterk groeiende digitalisering. Om als onderneming succesvol te zijn en te blijven is weerbaarheid tegen cyberrisico’s van cruciaal belang.

Enkel preventie is in de wereld van moderne technologie niet meer genoeg. Voor goede cyberweerbaarheid heeft Grant Thornton daarom een aantal principes opgesteld:

  • Voorkomen is beter dan genezen
  • Bereid je voor op een misser
  • Balanceren tussen bescherming en nut
  • Inzicht is cruciaal
  • Cyberweerbaarheid vereist continuïteit

Er is géén snelle manier om een bedrijf in een keer cyberweerbaar te maken. Dat vergt een grondige aanpak en raakt veel processen. Onze huidige systemen zijn nou eenmaal een samensmelting van verschillende onderdelen (zoals soft- en hardware en externe diensten). Cyberweerbaarheid blijft aandacht vragen om het risico op cyberaanvallen zo klein mogelijk te houden. Het is nooit echt klaar, maar met een goede basisinrichting is de aandacht die het vraagt passend bij het risico.

Meer weten over hoe je je bedrijf cyberweerbaar kunt maken? Download hier de whitepaper van Grant Thornton.