Zo groeien Coolblue en Cruisereizen.nl. Lees het in de terugblik Rotterdam Groeit!

Dagvoorzitter Kees de Jong opent de avond met de vraag: Wat is het geheim van succesvolle groeiondernemers? En is er een geheim? Waarom zijn bijvoorbeeld Coolblue en Cruisereizen.nl zo succesvol geworden? En groeit maar liefst 45,3% van de ondernemers in Rotterdam niet of langzaam door? 

Snelle groeiers
De twee keynote sprekers Pieter Zwart van Coolblue en Faizal Siddiqui van Cruisereizen.nl delen hun groeiformules op het podium. In 1999 richtte Pieter Zwart Coolblue op, samen met Paul de Jong en Bart Kuijpers. Ooit begonnen als studentenbedrijf, nu is het een snelgroeiend e-commercebedrijf met 11 fysieke winkels in Nederland en België. Er zijn meer dan 3.000 Coolblue’ers werkzaam. De eerste winkel werd in 2003 in Rotterdam geopend.

CruiseReizen.nl is de snelst groeiende reisorganisatie met zeecruises als specialisme en is gevestigd in Rotterdam. In 2010 begonnen de twee vrienden Faizal Siddiqui en Sebastiaan Schild vanuit een zolderkamer aan een boekingswebsite voor alle sauna’s en wellnesscentra. De site groeide uit naar de grootste boekingswebsite van Nederland en België. Na een scheepsbezoek in het Duitse Papenburg en cruisevakantie raakte Faizal verslaafd aan het cruiseconcept. Omdat het in die tijd niet gemakkelijk was een cruise te boeken, bouwden Faizal en zijn team CruiseReizen.nl.

Meest uitdagende fase
Tijdens de groei van je bedrijf vindt er een aantal fases plaats. Iedere fase gaat gepaard met aanpassingen in structuur, winstgevendheid en cultuur. “De leukste fase is eigenlijk de start-up fase. Je bedrijf bruist van creativiteit en energie. Het is tegelijk ook een onzekere fase want je weet niet weet of je goed bezig bent. De fase waarin je de cultuur vastlegt is misschien wel de meest uitdagende fase. De cultuur helder formuleren en op papier krijgen is lastig maar zo belangrijk.” aldus Zwart.

Uiteindelijk kom je in een fase terecht waarin je een directie, manager en teamleider hebt en jij als ondernemer meer dan ooit gaat leiden. Siddiqui herkent het: “Het is een uitdaging om je bedrijf te leiden als het groeit en in de fase komt waarin je minder direct met je collega’s werkt. Daarom probeer ik nog steeds 1 dag per week naast mijn collega’s te zitten bij bijvoorbeeld klantenservice, it of marketing.”

‘Gewoon verwonderen’
Een van de groeiondernemers uit de zaal vraagt aan Siddiqui wat het geheim is van hun naamsbekendheid? ” We hebben geen marketing- of communicatie bureau ingeschakeld. We hebben het allemaal zelf gedaan. Het belangrijkste is om je klant te spreken zodat je echt weet wat er bij de klant speelt.” Ook voor de groei van Coolblue is het klantperspectief de driver. “Wij nemen klanttevredenheid mee bij alle belangrijke beslissingen. Onze ambitie is niet om het meest winstgevende bedrijf ter wereld te zijn. We willen een voorbeeld zijn op het gebied van klantgericht ondernemen. En dat zie je in alles terug, ook in onze cultuurwaarde: ‘gewoon verwonderen’,” aldus Zwart.

Concrete groeivraag
Voordat de ondernemers deelnemen aan de ronde tafels, krijgen zij nog 2 belangrijke tips mee. Zwart: “Vraag naar voorbeelden voor de problemen die je hebt. Zorg dat je echt concreet in je groeivraag bent in je gesprek met de experts.” Siddiqui: “Durf je open en kwetsbaar op te stellen. Dat geldt voor vanavond tijdens de ronde tafel gesprekken maar ook tijdens een mentor-traject. Misschien krijg je niet de antwoorden die je wilt horen maar durf er wel iets mee te gaan doen. Denk na over hoe je de tips direct kunt toepassen.”