14 december 2016
  • Strategie
  • Bedrijfsovername
  • Lange termijn doel
  • Interne communicatie
  • Communicatie plannen en doelen

De groeiformule van MotorKledingCenter

Vanaf 2011 groeit MotorKledingCenter (MKC) jaarlijks met meer dan 40%. Dit jaar verwacht Mark Bos zelfs een stijging van 55%. Hoe is deze groei tot stand gekomen? En welke groeivragen houden Mark bezig?

Mark Bos: “Mijn vader heeft het bedrijf zo’n 11 jaar geleden opgericht. Hij is er destijds ingestapt als investeerder met het idee om het bedrijf na een aantal jaren over te dragen aan zijn toenmalige compagnon.” Het liep echter allemaal anders. “Bij de start waren de vooruitzichten voor de verkoop van motoren, en de daarbij behorende kleding en accessoires, veelbelovend maar toen de crises kwam bleef de verkoop flink achter op de prognoses. Er moest steeds geld bij maar mijn vader bleef in het concept geloven. Toen de compagnon er 5 jaar geleden uitstapte, ben ik fulltime het bedrijf in gegaan.”

Er weer bovenop komen
"We zijn eerst gaan kijken waar we als bedrijf voor stonden, en wat de essentie was van de onderneming en de mensen die in het bedrijf werken. Met een klantreis hebben we onze klant in kaart gebracht: wie is hij, wat zijn de behoeftes en hoe verloopt het aankoopproces. Het assortiment was niet optimaal en een webshop was er ook nog niet. Dat waren de eerste dingen die ik aanpakte, net als de inzet van google adwords en social media campagnes. Ik wilde vooral laten zien dat we het wel konden en dat het ons zou lukken om er weer bovenop te komen.”  Dat bleek de drive te zijn voor de enorme groei.

Je merk laden bij de klant
Zijn ervaring met een aankoop bij Coolblue triggerde hem. “Ik dacht kort na de bestelling; waarom koop ik het product eigenlijk bij Coolblue? Ze zijn zeker niet de goedkoopste. Maar ik word daar goed geholpen, op het juiste moment voorzien van de juiste informatie, je vertrouwt dat de service goed is, en dat gaf de doorslag om daar te kopen.”  Klantbeleving werd een wezenlijk onderdeel van de groeiformule. “De klant in een vroeg stadium voor je winnen, op het moment dat hij nog niet weet wat hij wil, voordat hij zijn keus maakt. Dan krijg je de tijd om je merk bij de klant te laden."

Raakvlak creëren met de klant
"Vervolgens zijn we gewoon gaan doen. Informatievideo’s gemaakt waarin ik uitleg geef over het product. Inmiddels staan er op ons youtube kanaal bijna  1.000 video’s van reviews tot rijtesten. Deze videomarketing is door alles heen verweven. Daarnaast organiseren we veel: van ritten, service weekenden tot aan VIP avonden. Alles is erop gericht om raakvlak te creëren met de klant en om hun geïnteresseerd te houden, ook als ze even geen spullen van ons nodig hebben. Dat geeft een clubgevoel.” Maar de groei drijft ook op het scherpe inkoopbeleid van zijn vader. “Dat maakt het mogelijk om een goede marge te hanteren.”

Wat klanten zeggen over MotorKledingCenter.

Bedrijf schaalbaar maken
Inmiddels heeft MotorKledingCenter webshops in 3 landen, 2 winkels en is er een 3e winkel op komst in België die begin voorjaar 2017 open zal gaan. In 1 jaar tijd ging het bedrijf van 20 naar 38 medewerkers. “Het bedrijf was niet schaalbaar en nog niet georganiseerd genoeg om de verdere groei aan te kunnen. Dat was voor mij de reden om contact te zoeken met nlgroeit. Mijn mentor Ben Kerkhof heeft me hierbij geholpen. Er is een nieuwe organisatiestructuur opgezet en doormiddel van de Rockefeller habits zijn het bedrijf en de processen inzichtelijk gemaakt. We sturen nu meer vanuit de cijfers. Ik kan nu direct zien waar de groei vandaan komt. Iemand een compliment geven hierover maar ook met iemand in gesprek gaan als de cijfers achter blijven. ”

Start–  stop– continue sessies
Lastig van snel groeien vindt Mark de afstand die er ontstaat. “Voorheen deed iedereen alles. Van het bedenken van acties tot de verkoop en het achter de kassa staan. Iedereen had inspraak. Dat kan nu niet meer. Er is een managementlaag toegevoegd waardoor er meer afstand is. Vooral de mensen die er vanaf het eerste uur bij waren, hebben hier soms moeite mee. Ze weten niet meer wat er allemaal speelt. Uit onze ‘start – stop – continue ‘ sessies kwam naar voren dat de communicatie beter moest.  Mensen gaven aan dat ze zich weer betrokken wilden voelen, weer als eersten op de hoogte wilden zijn. Nu hebben we een nieuwsbrief en een bedrijf App waar iedereen ideeën in kan opperen en acties worden van tevoren aangekondigd."

Volgende groeifase
Om je bedrijf schaalbaar te krijgen is het van belang dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat iedereen begrijpt waarom we welke beslissingen nemen. "Het bedrijf staat in de startblokken om de volgende groeifase in te gaan. Volgend jaar wordt er weer een nieuwe vestiging geopend en zal het personeelsbestand doorgroeien tot over de 50 MKC-ers."

Auteur: Herlinda Blokker, content strateeg nlgroeit

Mark is ook te zien in de 9de editie van het nlgroeit journaal over familiebedrijven.

Bekijk ook het mentorprofiel van Mark