13 januari 2017
  • Leiderschap
  • Bedrijfscultuur
  • Groeimethodiek

De groeiformule van Q42

Hoe wordt je bedrijf een echte game changer? Kees de Jong van nlgroeit sprak hierover met Kars Veling van Q42. Wat zijn de ingrediënten van zijn groeiformule?

Q42 van Kars Veling is inmiddels een van de meest vooruitstrevende digital agency’s van Nederland. Het  bedrijf is actief in apps, websites, connected devices, games en VR en werkt samen met grote partijen als Google en Philips. Q42 werd in april 2016 de grote winnaar van de Spin Awards, de vakprijs voor digitale creatieve bedrijven. De jury noemt het bedrijf een echte game changer, die als toonaangevende partij van wereldklasse de lat steeds hoger legt. Wat heeft Q42 tot deze partij gemaakt? Tijdens het MKB Groei-event in Den Haag ging Kees de Jong van nlgroeit hierover in gesprek met Kars Veling.

"Een club van nerds."

Kars richtte Q42 in 2000 op samen met twee partners. “Toen zij er na een aantal jaren uitstapten, bleef ik als enige founder over,” vertelt Kars. Naar zijn zeggen is Q42 een club van nerds. “Er werken bijna alleen maar engineers. We willen mooie dingen maken voor onze klanten en gaan voor complexe projecten waarin we problemen moeten oplossen. Projecten waarin je altijd ergens een eindgebruiker blij moet maken. De mens en de echte maatschappij spelen altijd een rol.”

"Bij 8 man personeel vond ik het eigenlijk wel genoeg.”


“Ik kom uit een ondernemersgezin maar solliciteerde na mijn studie bij Logica. Daar zagen ze mijn talenten en zeiden ‘jij bent binnen twee jaar manager’. Ik realiseerde me dat ik dat niet wilde en ben daar niet gaan werken. Dat was de trigger om voor mezelf te beginnen.” Q42 groeide rustig en gestaag van 3 naar 70 medewerkers. “Ieder jaar een groei van zo’n 10%. Inmiddels hebben we een hoofdkantoor in Den Haag, een tweede locatie in Amsterdam en een derde locatie in Mountainview bij San Francisco in California. In het begin hield ik de groei tegen. Bij 8 man personeel vond ik het eigenlijk wel genoeg”.

"Doe niet wat je niet leuk vindt."

Ik heb nooit manager willen zijn. Ik wilde gewoon mooie dingen maken. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik pensioenen aan het doen was. Eigenlijk duurt het best wel lang voor je door hebt, dat je dingen doet die je niet leuk vindt. Het kostte me bijna een burn-out. Uiteindelijk heb ik een compagnon gevonden die ik als mijn directeur zag. We zaten toen al op 25 man. Ik ben CTO geworden en kon me weer bezig houden met de inhoud. Er kwam weer meer ruimte voor innovatie en strategie. Daarna heeft de groei echt goed  doorgezet.

"Cultuur is het moeilijkst te kopiëren voor concurrenten."

Cultuur is het moeilijkst te kopiëren voor concurrenten. Het bepaalt hoe er gewerkt wordt en hoe er gegroeid kan worden zonder jou. Ik vraag me altijd af in een gesprek met een potentiele medewerker ‘Gaat deze persoon mij verbazen’. Dat weet ik al na een kwartier. En we zetten hoog in op ambitie en missie. Mensen die echt houden van hun vak en ervoor willen gaan. Iemand moet ook passen in het team. Daarom is er altijd een meeloopdag en beslist het team. Zo bouw je samen aan een cultuur.

"Kies je klant zorgvuldig."

Je klanten zijn je track record, kies ze zorgvuldig. Wij kijken steeds naar’ waar zouden we blij van worden’, ‘wat zou écht gaaf zijn’? Dat kan van een product tot een idee zijn, een plan of een presentatie of gewoon een klant die we graag willen binnenhalen. Als je dat helder hebt, heeft dat al direct invloed op je acquisitie, hoe je jezelf neerzet en vrij snel ook op je projecten. Inhoudelijk weigeren van projecten is echt logisch en goed om er over na te denken.

"Underpromise, overdeliver."

Leef je écht in wat de klant wil en knok daarvoor. En dan: Underpromise, overdeliver. De klant moet het gevoel hebben dat jij harder knokt voor zijn probleem dan zijzelf. Maak de shift van ‘werk’ naar ‘een probleem oplossen’.
Zet je team aan tot het maximale en stippel ultieme hoogte uit!

Auteur: Herlinda Blokker, contentstrateeg nlgroeit