13 januari 2017
  • Sales en Marketing
  • Marketing

De groeiformule van Secrid

Tijdens het MKB Groei Event in Den Haag was René de keynote speaker. Hoe heeft hij van de Secrid Wallet de best verkochte portemonnee in Nederland gemaakt?  De groeiformule van René van Geer van Secrid.

“Wie in de zaal denkt dat mijn product een commercieel succes kan zijn?” Bijna zonder uitzondering gaan de handen omhoog. Toch had René van Geer, directeur van Secrid en winnaar van de Zilveren Ooievaar 2015,  7 jaar geleden moeite om partijen van zijn idee te overtuigen. “Ook één van de grootste portemoneefabrikanten geloofde niet dat er markt voor de Secrid wallet zou zijn. Gelukkig hebben wij daar niet naar geluisterd en doorgezet.” 

"Veel startups hebben ruime budgetten en dat beperkt hun creativiteit."

We hebben diep aan de grond gezeten. Schulden, geen inkomen. We waren zelfs afhankelijk van voedselpakketten. Dan moet je wel een uitweg vinden, iets gaan bedenken. Veel startups hebben ruime budgetten en dat beperkt hun creativiteit. Wij zijn in de crisis tijd begonnen. Dat had als voordeel dat leveranciers tijd over hadden, wilden meedenken en een klein beetje konden financieren. Bij afnemers was er openheid om het product te verbeteren. En ook de pers was blij over iets anders te kunnen berichten dan over kommer en kwel.

"Je hebt in het begin geen dure adviseurs en ondersteuning nodig."

Houd het simpel. Door dingen zelf te bedenken en uit te voeren, houd je het goedkoop. Je hebt in het begin geen dure adviseurs en ondersteuning nodig. Gratis adviezen van ervaren ondernemers waren voldoende. Doe dingen waar je verstand van hebt. Dat kun je makkelijker verkopen.

"Zorg dat mensen over je product gaan praten."

Maak iets leuks. Zorg dat mensen het over je product gaan hebben. Bij ons is alles via mond-tot-mond reclame tot stand gekomen. We hebben niets met social media gedaan en nooit reclame gemaakt.

"Maak je product in Nederland."

Het is nauwelijks duurder om je product in Nederland te maken en heeft veel voordelen. Korte lijnen, makkelijk contact. Onze leveranciers zitten allemaal in een straal van 150 kilometer. De kwaliteit is prima. Processen zijn meer geautomatiseerd maar er is voldoende ruimte voor maatwerk.

"Koester de copycats."

Je hebt een B en een C merk nodig om zelf een A merk te kunnen zijn. Koester de copycats en zie het als een compliment.

Auteur: Herlinda Blokker, content strateeg nlgroeit