10 mei 2017
  • Klanttevredenheid
  • Klantgerichtheid
  • Disruptief business model

Geen digitale strategie maar een strategie voor een digitale wereld

Onder de titel 'Software is eating the world' startte Rik Vera zijn verhaal als keynote speaker tijdens de Week van Ondernemer. “Onderschat de impact van de digitalisering niet. Banken zijn te lang geobsedeerd geweest door hun eigen interne processen. Hun verdienmodellen worden nu bedreigd door nerds." Sta jij ook op het punt de klant uit het oog te verliezen?  

"Van mens tot mens"

Volgens Vera zijn er drie dingen wezenlijk veranderd: digitaal is normaal, de klant is veranderd en de snelheid van verandering is groot. Het gaat niet om de technologie maar om de mens. De mens is door de digitalisering veranderd. Benader deze nieuwe consument van mens tot mens.

"Disrupters surfen op de tsunami, op een golf van nieuwe mogelijkheden"

De klant heeft zichzelf centraal gezet. Mobiel komt op de eerste plaats en is de navelstreng met onze wereld. Bedrijven moeten dit ook gaan doen, aldus Vera. Geen digitale strategie maar een strategie voor een digitale wereld. We zijn gewend om te optimaliseren maar disrupters surfen op de tsunami van nieuwe mogelijkheden.

"Maak de sterke bouwstenen van je bedrijf geschikt voor de digitale wereld"

De drie factoren die iedere ondernemer moet omarmen zijn: kennis van de markt, sterk management en technologie eerst. Dit betekent niet dat je opnieuw moet beginnen. Vera: "Kijk wat de sterke bouwstenen van jouw bedrijf zijn en maak ze geschikt voor de digitale wereld. Uber heeft niets nieuws gedaan, maar iets bestaands anders gedaan. Het gaat om snelheid en aanpassingsvermogen. We zijn te veel bezig met vandaag en te weinig met de toekomst."

"Gebruik de kracht van het netwerk"

"Begin met de klant en bedenk nieuwe dingen met je bestaande bouwstenen. Doe het 10 x makkelijker en 10 x zo memorabel voor je klant. Gebruik de kracht van het netwerk."

Wil je een mentor die je helpt met een strategie voor de digitale wereld?