13 juli 2020

Interview met Sjoerd Kuipers van Stuurlui: Groei door gezond verstand

“Je rol verandert continu. Ondanks dat we dicht bij onze expertise blijven, is de werkwijze met 25 man toch heel anders ten opzichte van toen we net waren gestart”.

Stuurlui is een full-service WordPress bureau opgericht door Sjoerd Kuipers en zijn compagnons Thomas Kroese en Hans Oorschot. Ze ontwerpen, bouwen en onderhouden maatwerk WordPress websites. Kuipers vertelt in dit interview over de groei van zijn bedrijf en de bijbehorende uitdagingen.

“Toen we begonnen met Stuurlui werkten we ieder vanuit ons eigen specialisme. Ik was verantwoordelijk voor de marketing, Hans bouwde de sites en Thomas was verantwoordelijk voor de financiën. Die verdeling is er nog steeds, we blijven dicht bij onze kennis en expertise ondanks dat het runnen van een onderneming daarbij is gekomen.”

Groei door gezond verstand
Van begin af aan ligt de focus op WordPress, daar hebben zij bij de start van het bedrijf bewust voor gekozen. “We wisten hoe het werkte, we waren er goed in en gingen er alleen maar beter in worden. We zijn in 6 jaar tijd gegroeid van 3 naar 25 man personeel. Alleen het afgelopen jaar al zijn er 10 bemanningsleden bij gekomen. Dit jaar focussen we ons op optimalisatie. Zo proberen we continu, op basis van gezond verstand, financieel verantwoorde, groeistappen te maken.”

“De focus ligt niet op groei op zich, maar vooral op het goed doen voor onze klanten. Goede kwaliteit leveren, goede service en bereikbaarheid en dat met een vast team. Sinds de start zijn er maar 2 mensen vertrokken. Het team is jong. Maar dat betekent niet dat we met een skippybal door het kantoor huppen. Wat dat betreft zijn we nuchter. We zetten ons vol passie en plezier in voor onze klanten en zolang we kwaliteit leveren, is er ruimte voor ontspanning en leuke dingen”, aldus Kuipers.

Klanten, medewerkers en maatschappij
Al meer dan vijf jaar helpt Stuurlui bedrijven online succesvol zijn. Zonder omwegen en maximaal resultaat. Toen de mannen van Stuurlui net begonnen, was de doelstelling om binnen 5 jaar te behoren tot de top 3 WordPress bureaus van Nederland. Dat doel hebben zij behaald. Het doel is nu om voor 2022 het beste WordPress bureau in Nederland te zijn. Daar hangen zij 3 subdoelstellingen aan vast.

“De eerste is gericht op de relatie met onze klanten. We proberen echt het vertrouwen van onze klanten te winnen. Dit doen we uiteraard door goed werk te leveren. Maar ook door hen te koppelen aan vaste gezichten binnen het team. Een logisch gevolg daarvan zijn onder andere de hoge klantwaardering en nominaties voor de FD Gazellen en Website van het Jaar.”

“De tweede is gericht op onze medewerkers. We doen veel aan teambuilding. Zo sporten we regelmatig samen en halen we een aantal keer per jaar, als team, geld op voor het goede doel. Ook bieden we hen persoonlijke opleidingen aan in allerlei vormen. De ontwikkeling van onze medewerkers is belangrijk, zij zijn medeverantwoordelijk voor de groei van het bedrijf.”

De derde is gericht op de omgeving. Stuurlui vindt het belangrijk dat iedereen het internet goed kan gebruiken. Daar doen zij ook onderzoek naar. Hoe toegankelijk zijn de websites van bijvoorbeeld gemeenten en ziekenhuizen? Ook geven zij pro-deo workshops en development les op een college voor studenten met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Al het bovenstaande brengt ons dichter bij ons doel. En ons langetermijndoel: “Wanneer iemand in Nederland denkt aan WordPress, dan denken ze aan Stuurlui”, vertelt Kuipers.

Nominaties
Het afgelopen jaar werd Stuurlui meerdere malen genomineerd. “Onder andere door Website van het Jaar, met de website van Clean Nutrition. Ook behoorden we tot de FONK 50 beste agencies en zijn we genomineerd voor een FD Gazellen. “Iets waar we 6 jaar geleden niet van durfden dromen. Nu is het bedrijf zo gegroeid, dat we daadwerkelijk meedingen voor dit soort awards. Af en toe staan we er bij stil: ‘Wat gaaf dat we dit bereiken’. Dat zijn echt geluksmomentjes. Echter nominaties zijn geen doel op zich maar het is wel handig voor je sales en marketing. Je hoort er daardoor wel wat meer bij, het zijn mooie referenties”, aldus Kuipers.

Werken aan je bedrijf
“Je rol verandert continu. Ondanks dat we dicht bij onze expertise blijven, is de werkwijze met 25 man toch heel anders ten opzichte van toen we net waren gestart”, zegt Kuipers. “In deze rol is het moeilijker om specifieke kennis up-to-date te houden. Het is niet eenvoudig om dat aspect los te laten maar het is nodig om groei te realiseren. Daarom besteden we het uit aan specialisten, onze medewerkers die wel beschikken over de laatste kennis. Als je alles bij jezelf wil houden, dan zit daar een limiet op. Dat realiseren we ons alledrie.”

nlgroeit
“Het is af te toe best lastig om gelijkgestemden te vinden die dezelfde uitdagingen hebben op dezelfde schaalgrootte. Waar het bij een businessclub gaat om je netwerk vergroten en sales te bewerkstelligen, ligt de focus van de events van nlgroeit echt op elkaar helpen. Het mooie van nlgroeit vind ik dat je kunt leren van ondernemers die net wat groter zijn of meer ervaring hebben. Die dezelfde groeipijnen hebben ervaren als jezelf. Ik vind het juist fijn om in een klein groepje, met 5 of 6 andere ondernemers in gesprek te gaan en te sparren over de uitdagingen die spelen bij deze ondernemers”, vertelt Kuipers.

“Het is mooi hoe snel je een goed gesprek hebt. Wij hadden bijvoorbeeld een aantal uitdagingen op HR gebied, je bent aan de ene kant dat leuke jonge no-nonsense bedrijf maar je wilt ook een professionaliseringsslag maken. Hoe gaat dat samen? We hebben via onze mentor bruikbare tips gekregen die we nog dagelijks in de praktijk gebruiken.”

 

 

Lees ook