22 juni 2017
  • Leiderschap
  • Ambitie
  • Mensen

José van Dalen, QISS-IT: Houd focus en durf!

José van Dalen is oprichter en eigenaar van QISS-IT, een detacherinsgbedrijf in de ICT. In deze mannenwereld brengt haar bedrijf de gewenste diversiteit op de afdelingen van haar opdrachtgevers. Ruim 65% van de door haar bedrijf gedetacheerde ICT’ers is namelijk vrouw en op kantoor werken alleen maar vrouwen.  Nlgroeit sprak met José over de groei van haar bedrijf.

José van Dalen is oprichter en eigenaar van QISS-IT, een detacherinsgbedrijf in de ICT. In deze mannenwereld brengt haar bedrijf de gewenste diversiteit op de afdelingen van haar opdrachtgevers. Ruim 65% van de door haar bedrijf gedetacheerde ICT’ers is namelijk vrouw en op kantoor werken alleen maar vrouwen.  Nlgroeit sprak met José over de groei van haar bedrijf.

QISS-IT staat in de NextWomanTop100 lijst! Gefeliciteerd! Wat is het geheim achter jullie succes en groei?
We hebben een heel gemotiveerd team en we houden focus! We weten goed waar de markt behoefte aan heeft en anticiperen hierop. We peilen continu onze opdrachtgevers: wat speelt er, wat verwacht je voor de toekomst, hoe ziet je ICT afdeling er over een paar jaar uit?

“Invulling geven aan behoefte aan diversiteit”

We concentreren ons op de regio, niet op branche. Het is juist belangrijk om daar spreiding in te houden. Zo zien we in de retail wereld momenteel terughoudendheid terwijl de overheid volop investeert in ICT. En het is natuurlijk heel onderscheidend in de ICT wereld dat wij een vrouwenbedrijf zijn. Onze opdrachtgevers hebben behoefte aan die diversiteit en wij geven daar invulling aan.
 
In welke groeifase zit jij? Welke veranderingen breng je aan in je eigen leiderschap om naar een volgende groeifase te komen?
We zitten tussen de organisatie- en managementfase. De omzet is nu 6 á 7 miljoen.  Het bedrijf krijgt meer pijlers, meer lagen. Kon je voorheen rechtstreeks bij mij een lease-auto aanvragen, nu ga je daarvoor naar de HR-afdeling. Ik wil niet dat de medewerkers deze tussenlaag als bureaucratisch ervaren. Dit willen wij in ieder geval zoveel mogelijk voorkomen.’

“Een fun bedrijf blijven”

Onze kernwaarden zijn betrokkenheid, actief, meedenkend en accuraat. Deze cultuur wil je met elkaar behouden.  We hebben net een interne verbouwing achter de rug en zijn van 1 naar 3 verdiepingen gegaan. Hierdoor hebben we in huis meer ruimte voor opleiding en ook meer reden om mensen naar kantoor te halen. Dat is belangrijk voor het contact en de betrokkenheid. Ook wil ik blijven uitstralen dat we een fun bedrijf zijn, een vrienden bedrijf. We organiseren veel leuke, maar ook interessante evenementen.

“Meer verantwoordelijkheid nemen”

Het eerste doel, 100 professionals in dienst, heb ik zelf opgezet. Als je dat hebt gerealiseerd, denk je wel even ‘wat nu’. Maar onlangs hebben we gezamenlijk ‘een foto van de toekomst’ opgesteld, een doel voor over drie jaar. Waar willen we dan staan? Gelukkig blijkt iedereen op kantoor een groei-ambitie te hebben. Nu hebben we echt van ons samen een doel en dat helpt mij ook bij loslaten. Mensen moeten ook meer verantwoordelijkheid gaan nemen, er moet meer zelfsturing komen. Hier heb ik wel hulp bij nodig, een Raad van Advies of ander management.

Heb je nog een groei-tip voor ondernemend Nederland?
Houd vanaf het begin focus! Heb een duidelijk doel. Wees niet vaag want dan raak je mensen absoluut kwijt. En zorg voor een goed netwerk om je heen met de juiste mensen. Het mentor systeem van nlgroeit is top. Daar zijn mensen bij aangesloten die zelf ondernemer zijn en precies weten waar jij hebt over hebt.

Wat is je grootste fout en had je achteraf gezien anders gedaan? Of in welke valkuil ben je gestapt?
Ik had geen focus het eerste jaar en ging alle kanten op. En ik had eerder moeten durven. Geld gaat groeien als je het op de juiste manier gaat investeren. Je hebt echt iemand  nodig die het spelletje kent, een accountant gaat dat niet voor je doen.  Voor mij was dat o.a. Marcel Broersma. Hij heeft mij geholpen om die stap te zetten en durf te hebben.
 
Hoe behoud je je voorsprong op anderen?
Door te anticiperen op de markt. En wat ik belangrijk vind is om als directeur-eigenaar betrokken te blijven bij de mensen. Zorgen dat je er regelmatig bent, ook zelf op events zijn en dan de tijd nemen om met mensen te kletsen. Zo blijf je op de hoogte van wat er speelt. Dat is belangrijk. Daarom blijven mensen bij je werken. Mensen hebben altijd weleens een baaldag of geen zin om te werken, maar door ze te blijven boeien, willen ze voor jou blijven werken.

Weten in welke groeifase je zit?