28 april 2017
  • Bedrijfscultuur
  • Klanttevredenheid
  • Klantgerichtheid

Pieter Zwart: "Een heleboel kleine stappen samen maken het verschil."

Coolblue staat bekend om haar klantenservice en is een van de succesvolste bedrijven in Nederland. We spraken Pieter Zwart, groeiambassadeur van nlgroeit, over hoe Coolblue het imperium runt met focus op klanten, bedrijfscutuur en slimme processen.

{"preview_thumbnail":"\/sites\/default\/files\/styles\/video_embed_wysiwyg_preview\/public\/video_thumbnails\/RUMEgBQi8Ls.jpg?itok=yAs9ieyF","video_url":"https:\/\/www.youtube.com\/watch?v=RUMEgBQi8Ls","settings":{"responsive":true,"width":"854","height":"480","autoplay":true},"settings_summary":["Embedded Video (Responsive, autoplaying)."]}

Een droom, niet een plan
Coolblue is opgericht in 1999 door drie vrienden, Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers, die samen studeerden in Rotterdam en een droom hadden om te ondernemen. Het was nooit het plan om na 15 jaar dik boven de 500 miljoen omzet te zitten, dat hadden ze alleen kunnen dromen.

"Een heleboel kleine stappen samen maken het verschil"

Sinds de oprichting verdubbelde Coolblue elke 24 maanden de omzet. Dit doel bestaat nog steeds, zo willen ze in 2018 de 1 miljard bereiken. Dat is een groot doel, Pieter is hier echter heel nuchter over: "Een heleboel kleine stappen samen maken het verschil. Je ambitie kan groot zijn, maar door elke dag kleine stappen te zetten, blijf je in beweging en groei je door. Er is geen secret formula, geen secret sauce. We wisten heel veel niet toen we startten en we weten nog steeds heel veel niet. Als ondernemer moet je gewoon toegeven dat je permanent in een fase van onwetendheid zit.”

"Als ondernemer moet je gewoon toegeven dat je permanent in een fase van onwetendheid zit.”

Succesvol ondernemen en groeien betekent dat je je ego buiten de deur moet houden. "Het gaat er niet om wat jij ervan vindt, maar het gaat altijd om wat de klant ervan vindt,” aldus Pieter. De ambitie om klantgericht te ondernemen gaat diep bij Coolblue, zo is de klant het startpunt in alles wat zij doen. Doordat de mening van de klant centraal staat in het bedrijf, maakt het niet uit wat een seniormanager ergens van vindt of iemand die net binnen komt in het bedrijf. Er is een platte organisatiestructuur en de cultuur van vriendelijk met elkaar omgaan is nog steeds van kracht. Dat is de kern van drie vrienden die samen een droom hebben en een bedrijf starten.

Bekijk het interview 'Op zoek naar de groeiformule' met Pieter. Wil jij weten wat Pieter en groeiambassadeur Bas van der Veldt gemeen hebben? Lees de groeiformule van AFAS. Spoiler alert, het gaat om het belang van bedrijfsultuur.

Om af te sluiten, de 3 groeitips van Pieter

  1. Denk in termen van stapjes. Van doel naar plan en dat in stapjes hakken. Ergste wat je kan overkomen is dat een klein stapje misgaat maar dat los je makkelijk weer op.
  2. Werk altijd samen met anderen, doe niets alleen. Ondernemen is teamsport.
  3. Wees nooit bang, stop ermee want het levert je niets op. Ga het gewoon doen!

Wil jij Pieter als mentor?