20 februari 2017
  • Sales en Marketing
  • Marketing

Tips voor effectieve sales en leadgeneratie

Sales & Marketing is een van de groeitopics waar groeiondernemers mee te maken krijgen. Het gaat om vragen als: hoe zorg je steeds voor nieuws leads? Enkele tips voor een effectieve sales en leadgeneratie.

Als groeiondernemer ben je steeds op zoek naar nieuws leads. Mentor Joost Istha van Zigt Media vertelt hoe hij dat zelf aanpakt. Joost Istha: "Begin vanuit interesse! Wat vind jezelf leuk? Voor wie zou je graag willen werken? Voor welke bedrijven denk je dat jouw bedrijf toegevoegde waarde kan bieden?"

Hoe genereer je leads? Bekijk de tip van Joost Istha
Hoe genereer je leads? Bekijk de tip van Joost Istha

Effectief netwerken
Hoe kom je vervolgens in contact met nieuwe leads? We vroegen Rein Korthals Altes van Business Open Nederland  naar tips. Hij vertelt: "Eigenlijk gaat het maar om één ding: effectief netwerken. Ik bedoel daarmee het opbouwen en onderhouden van op wederkerigheid gebaseerde relaties met personen die regelmatig in contact staan met de door jou gewenste opdrachtgevers. " De drie tips van Rein om effectief te netwerken:

  • Bouw met deze mensen een goede persoonlijke relatie op;
  • Maak hen duidelijk waar jouw toegevoegde waarde ligt. Zij zullen jouw bedrijf aanbevelen bij hun relaties en  de leads komen vanzelf naar je toe;
  • Het mooiste is wanneer je hen ook aanbeveelt bij jouw klanten. Zo bouw je aan een langdurige lead genererende relatie.

Aan tafel bij de directie
Dan heb je een nieuwe lead, maar hoe zorg je er voor dat je op directieniveau aan tafel komt? Dat is de groeivraag die  Martijn Buurman van Functioneel Beheerder.com stelde aan zijn mentor. Martijn: "Onze mentor heeft ons geleerd dat we goed moeten kijken naar onze communicatie. Met een genuanceerde communicatie kunnen we beter binnenkomen op directieniveau."

We vroegen ook Rein Korthals Altes wat je zou kunnen doen om bij de directie aan tafel te komen. Zijn tips:

  • Zet je netwerk hiervoor in. Onder jouw relaties zijn er vast personen die een (goede) relatie hebben met iemand uit de directie (of vlak daaronder) bij wie je graag aan tafel zou willen komen. Als je vraagt of zij de introductie voor je willen verzorgen, dan is de kans op een gesprek vele malen groter, dan wanneer je het zelf direct probeert.
  • Kijk bij het netwerken ook verder dan iemands functie. In iemands persoonlijke netwerk zitten vaak ook tal van interessante partijen. Via LinkedIn kun je eenvoudig uitzoeken wie de verbindende schakel kan zijn.