12 juni 2017
  • Ambitie
  • Leiderschap

Vrouwen: Omarm je angsten en vier je successen

TheNextWomen werd voor de zesde keer georganiseerd, dit jaar met het thema ambitie. Niet wegens gebrek eraan maar juist met de reden de ambitie te vieren. Ambitie is een belangrijke drijfveer voor groeibedrijven zo blijkt uit het onderzoek de “Haperende groeimotor van het kleinbedrijf”. Ook aan de carrière van Chantal Janzen ligt een diepgewortelde ambitie ten grondslag. Zij trapte de dag af met haar verhaal over de weg naar succes.

Vechten voor succes

‘Mensen vermaken', dat was de ambitie van Chantal sinds ze acht was. Al 30 jaar volgt zij deze passie zonder twijfel. Haar weg naar succes was alles behalve vanzelfsprekend. Haar geheim: "doorzetten en jezelf zijn”. Pippi Langkous was haar inspirator en in alles wat ze deed, hield ze Pippi's woorden "ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!” dichtbij zich. Bij bijna iedere stap hoort ze dat ze niet goed genoeg is. Eerst ballet, daarna in zang en ook nog eens op de toneelschool. Overal werd ze afgewezen. Maar ze weet wat ze wil, heeft een ambitie en gaat door. “Zonder mentor Joop van de Ende was ik nooit zover gekomen. Hij heeft mij vanaf het begin onvoorwaardelijk gesteund.” Aan het succes van Chantal is nu niet meer te twijfelen en ze inspireert de zaal. Haar verhaal over doorzetten, of resilience zoals dat zo mooi in het Engels heet, zet de toon en wordt het buzzword van de dag.

"Start nu. Start met angst. Start met twijfel. Start met trillende handen. Begin gewoon." - Chantal Jansen

Waar ambitie de boventoon voert, mag nlgroeit niet ontbreken. In de workshop “Op zoek naar de groeiformule” ging Kees de Jong samen met vrouwelijke groeiondernemers Colinda Hoegee en Heleen Dura-van Oord op zoek naar het geheim achter de groei van hun bedrijf. De hamvraag: is de groeiformule voor een succesvol groeibedrijf anders bij vrouwen dan bij mannen? Laten we eerst eens kijken naar onderzoek. Dan blijkt dat ambitie bij de ondernemer de belangrijkste indicator is voor het succes en de groei van een bedrijf. Het artikel “Why Entrepreneurs Don’t Scale" uit Harvard Business Review geeft meer inzichten in waarom bedrijven niet groeien. Het tweede dat succesvolle ondernemers gemeen hebben is de bereidheid om te leren. Blijf jezelf ontwikkelen. Dat betekent ook leren hoe het niet moet. Specifiek voor vrouwen betekent dit vaak te veel loyaliteit naar medewerkers en te dicht in je comfort zone blijven. Vrouwen moeten angst meer omarmen.

Omarm je angst en vier je succes
Terug naar resilience, oftewel doorzetten. Dit is ook een rode draad in de verhalen van Colinda Hoegee en Heleen Dura-van Oord, groeiambassadeurs van nlgroeit. De groeifasen laten de verschillende fasen zien van elk bedrijf en zo zie je ook dat na elke groeifase een crisis komt. Om door deze crisis te komen heb je doorzettingsvermogen nodig, met uiteindelijk het vooruitzicht dat je na een crisis weer een groeistap hebt gemaakt. Voor Colinda was het “passie, ambitie en diepgaande product kennis dat Holland & Barrett door elke crisis heeft gesleept." Haar tip vier je successen. Heleen gaf aan dat de weg naar succes voor DQ&A in de eerste fase de energie gaf van het van niets iets creëren en daarna van strijd naar strijd ging. Haar tip is omarm je angst! Het resultaat mag er voor beide vrouwen wezen, enorm succesvolle bedrijven - DQ&A met een omzet van 140 miljoen en Holland & Barrett met inmiddels 206 winkels. Nlgroeit is trots met deze power vrouwen in het netwerk!

nlgroeit thenextwomen nlgroeit thenextwomen  nlgroeit thenextwomen

Auteur: Margriet Buseman, content strateeg nlgroeit

Wil jij Heleen als mentor?