Whitepaper: Groeien tijdens de coronacrisis?

Nononsancy (partner van nlgroeit) deed onderzoek naar hoe Utrechtse mkb’ers ondernemen in crisistijd. Hebben ze überhaupt last gehad van de crisis? En hoe verschilt dat van andere mkb-ondernemers in de regio? In deze whitepaper komen interessante inzichten aan bod en deelt Nononsancy ook hun ideeën over de kansen die de ondernemer juist in deze periode kan aanpakken.

Wij delen alvast 5 interessante inzichten:

  • Bij 15 procent van de ondernemers is er sprake van status quo of omzetstijging. 60% houdt de schade beperkt tot maximaal 25% omzetdaling. 5 ondernemers zijn meer dan 75% van hun omzet verloren.
  • Omdat alles online is gegaan verwachten ondernemers een versnelde digitale transformatie.
  • 95% van de ondernemers nog niet tot reorganisatie of ontslag is over gegaan. Uit het onderzoek blijkt dat afscheid nemen van medewerkers wel het laatste is wat deze ondernemers willen doen. Wel sluit bijna niemand uit dit alsnog te moeten doen, later dit jaar.
  • Er werd gretig gebruik gemaakt van de vrijgekomen tijd om nieuwe dingen te ontwikkelen. Hierbij zagen wij dat er meer tijd werd besteed aan het ontwikkelen van nieuwe producten, zodat deze beter zullen aansluiten op de (veranderde) behoeften van de klanten.
  • Tevens valt op dat ondernemers die wij hebben geïnterviewd nauwelijks kapitaal hebben opgehaald bij hun bank (0) of bij hun aandeelhouders (1). Wat ook opvalt is het percentage ondernemers dat juist nu meer dan normaal investeert in marketing; dit was (slechts) 6%.