Han de Groot , investeerder & voormalig CEO Macromill|MetrixLab

De grens over; de wereld beschouwen als je achtertuin - internationalisatie heeft MetrixLab groot gemaakt; vandaag is MetrixLab met 1700 medewerkers actief in meer dan 90 landen vanuit 35 kantoren in 3 werelddelen. 
 

Mijn succesformule

Drie jaar na oprichting zijn we begonnen met onze internationale expansie. De eerste 36 maanden hebben we gebruikt om onze business case en onszelf als team te bewijzen en 1.2M (winstgevende) omzet geboekt; gelijktijdig hebben we onze product-markt combinatie(s) en bijhorende (online) operatie klaar gemaakt voor internationale groei. Veel ondernemers onderschatten dit proces. De grens over gaan is uiterst complex. De juiste mensen aannemen, een organisatie bouwen die past bij de cultuur van een land, sales die afgestemd is op de lokale markt en concurrentie, etc. Mijn tips voor internationale groei vind je hier
 

Iets over mezelf

Ik ben (technologie)ondernemer in hart en nieren; een product- of dienstconcept ontwikkelen (op basis van internettechnologie), het commercialiseren ervan (en er geld mee verdienen), een operatie schaalbaar maken en internationaliseren, en 'last but not least' groei versnellen dmv fusies en overnames, zijn mijn grote passies.

"Groei draait om mensen; mensen die kunnen groeien; en vergeet vooral je eigen groei niet!"

Welke inzichten kan ik je bijbrengen

  •  'Start Small, Scale Fast' - bouw een slimme, schaalbare operatie; maak optimaal gebruik van alle saas tools op het gebied van marketing & sales, operations, HR en finance. 
  •  'Facts First' - zet data (van de klant, marketing & sales, productie, HR, finance, etc) centraal en stuur je organisatie hierop aan. Start iedere meeting met 'facts first'. 
  •  'Financial Excellence' - recruiteer zo vroeg mogelijk een excellente CFO-COO; ik ben zelf groot voorstander van een gecombineerde CFO & COO rol, wat ik noem de 'Digital CFO'. Hij optimaliseert het business model en bewaakt de KPI's. Zie mijn artikel: 'The Digital CFO: KPI Leader & Business Model Optimizer'
  •  'Go Global' - durf te internationaliseren, maar bedenk goed welke markten in welke volgorde. Bereid je goed voor; zorg dat je organisatie er klaar voor is; huur de beste Country MD (local) in die je kunt vinden (belangrijke succesfactor) en maak voldoende support capaciteit vrij in je eigen agenda en die van je NL team voor training en begeleiding van deze Country MD. Hij moet immers op (grote) afstand het DNA van je bedrijf vertegenwoordigen. 'Bad hires' kosten geld en vooral veel energie. 
  •  'Accelerate through M&A' - word 'het beste jongetje van de klas'; zorg ervoor dat je beter wordt dan je concurrentie (beter product, meer groei, hogere marges, lagere kosten) dan kun je je groei versnellen door overnames van, of fusies met je concurrenten. Zie mijn artikel: "Je moet overnames pas doen, als je het beste jongetje uit de klas bent"

Waar sta ik in 2020

Na de IPO van Macromill (waarmee MetrixLab gefuseerd is) waarvan ik tot eind 2016 CEO en RvB lid ben geweest, ben ik investeerder geworden en richt ik me op bedrijfsinvesteringen in early en later stage bedrijven. Als 2020 doel heb ik gesteld dat mijn bedrijfsinvesteringsportfolio meer dan 25M ebit(da) genereert, met een gezamenlijke 'enterprise value' van meer dan 200M. 
Daarnaast heb ik als doel gesteld om voor 2020 'ondernemerschapsonderwijs' te gaan geven aan jongeren; jongeren een 'ondernemende houding' aan te leren. 'Ondernemen kun je immers leren', is mijn opvatting. Met een flinke dosis nieuwsgierigheid en discipline kan iedereen zichzelf een ondernemende houding aanleren. 
De toekomst wordt transactioneler, ook de arbeidsrelatie - bedrijven en instellingen zoeken ondernemende medewerkers; en voor blijvende economische groei zijn we aangewezen op innovaties van baanbrekende ondernemers. Jongeren moeten hierop tijdig voorbereid worden en een 'ondernemende houding' aanleren, is mijn stelling. 

Han de Groot-nlgroeit
Aanbod
8 uur
Branche
Zakelijke dienstverlening
Beschikbaar
Niet beschikbaar