Mentor

Henk Jan Beltman, Tony's Chocolonely

Strategie | Lange termijn doel | Jaardoel | Bedrijfscultuur | Kernwaarden | Transparantie | Management | Management team | Marketing | Privé-werk balans | Leiderschap

Tony’s Chocolonely is ontstaan vanuit het programma ‘Keuringsdienst van Waarde’. In een van de afleveringen gaat het over de (kind)slavernij in de cacao industrie, die nog steeds bestaat in West-Afrika. De journalist Teun (Tony) van de Keuken is geschokt door dit nieuwsfeit en probeert om deze reden een slaafvrije chocoladereep te produceren. Met succes!

De vraag naar de fairtrade chocoladerepen is enorm en dat leidt tot de oprichting van het bedrijf Tony’s Chocolonely in 2006. Sinds 2010 heeft Henk Jan een meerderheidsbelang in de onderneming. Het marktaandeel dat de organisatie heeft in Nederland is op dit moment 17,37% (december 2017). Na de toetreding van Henk Jan als directeur groeide de omzet van Tony’s Chocolonely jaarlijks met ruim 50%.

Groeimodel in 3 stappen
Jaarlijks reserveert Tony’s Chocolonely 1% van de netto omzet voor de Chocolonely Foundation.

Het groeimodel van Beltman bestaat uit drie stappen:
Stap 1 is het probleem beschrijven dat je wilt aanpakken. Bij ons is dat de kinderarbeid en moderne slavernij in de chocolade-industrie.
Stap 2 is een schaalbaar voorbeeld stellen.
Stap 3 is zorgen dat je gevolgd wordt. De Foudation helpt om andere relevante spelers aan te zetten tot actie.

 

 

 

 

 

 

 

Mijn bedrijf: Tony's Chocolonely