Gedreven, alles wetend, snel en hiërarchisch. Ik had het antwoord al klaar nog voor er een vraag was gesteld. Maar nadat ik tot het inzicht was gekomen hoe je mensen echt beter kunt maken, heb ik een volledige omslag gemaakt. Niet meer antwoorden geven, maar juist vragen stellen.

Iets over mezelf

Door mensen zelf beslissingen te laten nemen en de verantwoordelijkheid diep in je organisatie te leggen. Dan leer je los te laten. Dat is eng als eigenaar, maar daar groeit je organisatie enorm van. Mensen gaan begrijpen dat ze er toe doen, waarom ze doen wat ze doen en voor wie ze het doen. Achter al onze processen staat de klant en daar werken we voor.

Zo hadden wij een uitdaging 18.000 aluminium kaders met een doorlooptijd van 6 maanden produceren naast de overige projecten. Het team was samengesteld en alle ins en outs waren besproken, na  2 weken zou het team rapporteren. Wij zagen niets gebeuren en hoorden niets en spraken af te wachten tot 1 dag voor de deadline. Juist die dag opende ik de deur naar onze productie en zag dat er een muur werd gesloopt van hal 1 naar hal 2. Juist voordat ik in toorn zou ontbranden, telde ik tot 10 en ging naar mijn kamer. Hoe is dit mogelijk zonder te vragen of ze een muur mochten slopen!!. Herstelt van de schrik vroeg ik in alle rust waarom de muur verwijderd werd. Het antwoord was: “dit is onderdeel van de logistieke straat die we aan het bouwen zijn om de kaders te produceren”.

Processen moeten het werk worden van mensen en niet van bazen, het werd hun project, hun klant, zij verzorgden zelf de just-in-time leveranties. Loslaten is moeilijk maar het brengt de organisatie ontzettend veel. Medewerkers laten groeien, door coaching niet door de antwoorden te geven is per definitie groei van je onderneming. Aldowa is het bewijs.