24 juni 2020

Mentorpraat

Een crisis biedt ook groeikansen. In mentorpraat delen mentoren van nlgroeit, inspirerende verhalen en tips over ondernemerschap en groei tijdens de coronacrisis. Je leest de verhalen van Peter Stox, oprichter van BijStox tuincentra. Elske Doets, eigenaar van Doets Reizen. Sam Rohn, oprichter van Red je Pakketje. Oscar Vos, eigenaar van Woodstone Pizza. En Kim Lustermans, eigenaar van Landgoed Rijckholt. Hoe zijn zij omgegaan met de crisis? En hoe hebben zij groei gerealiseerd?

Een online tuincentrum binnen een week

Een extra winkel naast de vier bestaande vestigingen. Begin maart lag er voor die online stappen een plan klaar. Maar met een plan was er nog geen actie... Na een discussie van slechts 20 minuten was de directie eruit: voor afwachten was geen tijd, dus die webshop moest er komen. Stox: “We zetten feitelijk in nog geen week tijd een online winkel op." De fundatie was gelegd. 

Lees zijn verhaal hier

Snel groeien in tijden van corona

In tijden van corona groei realiseren van 250%, een nieuw initiatief opzetten in 24 uur en van 1000 verkopen naar 53000 in een maand tijd. Het lukte Sam Rohn. Sam Rohn over de groei van zijn pakketdienst Red je Pakketje en de oprichting van Red je Boeketje, een positief gevolg van de crisis. 

 

Lees zijn verhaal

"Als je iets nieuws omhelst kun je erdoor groeien"

Tijdens de coronacrisis stond ze voor een aantal uitdagingen, financieel maar ook richting teleurgestelde reizigers. De reisbranche werd hard geraakt. Haar team en haar nuchterheid bewees haar een grote dienst. "Het voelt soms alsof ik door een kunsthart in leven word gehouden".

Lees haar verhaal

"Als alles om je heen omvalt, moet je in kansen blijven geloven"

Hij stond open voor verandering, want omschakelen was nodig. Ook wilde hij trouw blijven aan de waarden van zijn onderneming. Persoonlijke aandacht, dat is altijd de focus geweest en nooit veranderd. Dat heeft hij met Woodstone Pizza weten vast te houden vanaf de start van de coronacrisis. De situatie zorgde ook voor een verandering in de Nederlandse thuiskeuken en daar hebben ze slim op ingespeeld.       

Lees zijn verhaal

"Focus en doelgericht denken zijn het allerbelangrijkst"

De crisis kwam niet als een verrassing, in januari begreep ze al dat corona een probleem zou worden. Zij werd totoaal niet overvallen door de maatregelen maar het blijft lastig om de impact voor je eigen organisatie in korte tijd duidelijk te maken. Kim stuurde haar team met focus door de crisis en blikt nu samen met ons terug op de afgelopen maanden. 

Lees haar verhaal

"Een klant vroeg of ik mondkapjes wilde meesturen"

Ondernemer KlaasJan Swager, van Foreco vertelt over zijn ondernemerservaringen tijdens crisistijd. “Een maand geleden had ik gezegd: we maken ons klaar voor de volgende crisis. Nu ben ik er niet zo zeker van dat die komt, zelfs niet op de lange termijn”.

Lees zijn verhaal