15 oktober 2020
  • Strategie
  • Management
  • Zwaar weer
  • Ondernemerschap
  • Financiële kennis

Interview: Heleen Dura van Oord en haar verhaal in LEF - Next Level

In samenwerking met LEF Boeken, partner van nlgroeit, publiceert De Ondernemer een aantal voorpublicaties uit ‘LEF – Next Level’. Voor het boek dat eind november 2020 uitkomt, hebben Wessel Berkman, Shanna Bozuwa en Guus J. Baks verschillende topondernemers geïnterviewd. Hierin deden ze onderzoek naar wat het maakt dat sommige organisaties veel sneller groeien en complete markten verstoren. In deze voorpublicatie is Heleen Dura van Oord, mentor en groeiambassadeur van nlgroeit, aan het woord waarin verschillende delen van haar interview te lezen zijn.

Heleen Dura van Oord is ondernemer en investeerder. Zo richtte ze in 2001 DQ&A Media Group op. Hiernaast is zij ook medeoprichtster en partner bij investeringsmaatschappij PeakCapital en Future Food Fund. “Het uit het niets íets kunnen creëren, dat is ondernemen voor mij. Dat je echt daadwerkelijk iets oplost, een behoefte vervult”, aldus Heleen.

"Ik was altijd al ondernemend; heb altijd baantjes gehad; ik hield ervan om iets te doen. Oud papier ophalen in de straat bijvoorbeeld. Of zonnebrillen opkopen van de buurjongen, die hadden we bij hem opgekocht voor 2 gulden per stuk en die verkochten we vervolgens door voor 10 gulden. Toch mooi verdiend. Toen waren we 13 jaar oud. Als kind werkte ik ook al veel, van alles als bijbaan gehad. Van krantenwijken tot in koffietentjes als serveerster werken. Het was niet per se nodig, maar ik had nu eenmaal een dure hobby; muziek. Gave Lp’s kopen, concerten bezoeken, dat koste veel geld. Ik heb in dat decennium geen concert van Prince gemist. Ik vond werken echt leuk."

"Ik vond school heel leuk, dat heb ik braaf afgemaakt. Na mijn studie ben ik begonnen bij een corporate (Xerox) als accountmanager, daar heb ik vooral geleerd hoe groot je kunt denken en hoe sales werkt. Je bent zelf het belangrijkste obstakel om echt groots te kúnnen denken. De eigen beperkte gedachtes zijn de sterkste belemmerende factor voor mensen. Ik heb niet bewust het pad van ondernemen gekozen, het is gewoon zo gelopen. Ik heb altijd wel een passie gehad voor handel maar ik wilde wel eerst werkervaring opdoen. Het echte ondernemen ontstond later in het .com tijdperk, ons product kwam voort uit frustratie, enorme ergernis over hoe het ging destijds in de online wereld".

Heb je interesse in het hele artikel, waarin meerdere verhalen uit het interview gedeeld worden? Lees dan hier verder: https://www.deondernemer.nl/innovatie/groei/heleen-dura-van-oord-peak-capital-lef~2553935

Meer weten over het boek LEF Next Level? Klik dan hier: https://www.thesocialsellingcompany.com/nogmeerlef/