Partnerbijdrage de Wereld van Personeel

Verwachtingsgesprekken met personeel bieden rust en focus
Het is een raar jaar… Voor jou als ondernemer, maar ook zeker voor je medewerkers. Angst, onzekerheid, samenwerken met collega’s op 1,5 meter of vanuit huis. Steeds jezelf aanpassen aan de omstandigheden en maatregelen vanuit de overheid.

Binnenkort sluit je 2020 af en kijk je met je medewerkers terug.

Ik stel voor dat je dat dit jaar op een andere manier doet… Schrap het functioneringsgesprek en maak er een ‘verwachtingsgesprek’ van. Een gesprek waarin je samen even terugblikt op het roerige jaar, maar vooral de focus hebt op de toekomst in je bedrijf.

Neem je medewerker mee naar jouw stip op de horizon. De hoop en verwachtingen die jij hebt over de toekomst met je bedrijf. Naar de bedrijfsdoelen die nog haalbaar zijn en de mogelijkheden die jij ziet. Waar wil je met je bedrijf naartoe? Wat is de volgende stap?

Bespreek vervolgens hoe je medewerker vanuit zijn rol (functie) daar een bijdrage aan kan leveren. Hoe jij dat ziet en welke verwachting je van je medewerker hebt. Wat kan je medewerker bijdragen aan het bereiken van jullie stip op de horizon?

Natuurlijk ben je ook benieuwd hoe je medewerker dit ziet. Begrijpt hij jouw volgende stap? Kan hij zich daaraan committeren? En hoe ziet hij zijn eigen bijdrage zelf? Luister goed naar zijn ideeën en overwegingen. En kom samen tot afspraken voor de komende periode.

Door deze gezamenlijke stip op de horizon krijgt je medewerker weer focus en dat biedt rust.

Want hoe je medewerker heeft gefunctioneerd in het afgelopen jaar? Is dat nu echt het belangrijkst?

Niemand heeft ‘normaal’ gewerkt. Veel mensen hebben enorme uitdagingen gehad; door ziekte, isolatie van dierbaren, een intensieve periode thuis met het gezin, onzekerheid over hun baan, of juist een enorme werkdrukte …

Maak daarom van jullie gesprek een positief en hoopvol gesprek. Gericht op de toekomst en de volgende stappen die jullie kunnen zetten. Deel elkaars verwachtingen over de bijdrage die je medewerker vanuit zijn rol kan leveren.

En die ene medewerker die écht niet goed functioneert? Kijk of je die ook mee kan krijgen in jouw toekomstvisie. En maak vervolgens heel duidelijke afspraken over welk gedrag moet veranderen om daar te komen.

Dit is een partnerbijdrage van Esther Mallant van de Wereld van Personeel. Voor meer informatie over de Wereld van Personeel: www.dewereldvanpersoneel.nl