In welke fase zit jij?
Tijdens de groei van je bedrijf vindt er een aantal fases plaats. Iedere fase gaat gepaard met aanpassingen in structuur, cultuur en winstgevendheid. Dat zorgt voor crises: er ontstaat wrijving, de afstemming loopt niet lekker meer en er komen scheurtjes in de vertrouwde wanden van de cultuur. Er sluipen foutjes in het proces en soms zijn er boze klanten. Het tij lijkt te keren, de winst neemt af, de groei stagneert of daalt. Je werkt keihard maar je hebt het idee dat je het niet meer weet en overziet. Dit zijn verschijnselen die iedere groeiondernemer meemaakt. Leuk of niet: vaak ben je zelf de sleutel om uit de crisis te raken en een volgende fase te bereiken.
Bedrijfsgroei is een veelbesproken onderwerp bij ondernemers en wetenschappers. Of de groei nu onverwacht komt of dat de ondernemer deze bewust nastreeft, in veel gevallen ontstaan er knelpunten. Een veelgebruikte benadering om te begrijpen en te verklaren wat er gebeurt als een bedrijf groeit, is het groeifasenmodel van Greiner. Dit model geeft inzicht in hoe het bedrijf verandert en daarmee ook de rol van de ondernemer.