nlgroeit - column Kees de Jong

Innoveren, je weet het... maar hoe?

Ooit ben je je bedrijf begonnen met een vrij vooruitstrevend idee. Je liep voor in de markt en je klanten vonden iets in je product of dienst dat nog niet echt bestond. Dat was ook de basis van je groei. Inmiddels heb je een aardige organisatie opgebouwd en is er veel veranderd. Een ding is echter nauwelijks veranderd en dat is je product of dienst.

Je ziet dat je ‘edge’ minder is dan voorheen. Er zijn andere aanbieders die een net iets mooier, slimmer en vooral innovatiever product of dienst aanbieden. En dan is er ook nog dat kleine nieuwe bedrijfje dat opeens wel een hele andere slimme oplossing heeft geïntroduceerd. Je weet dat je product of dienst aan vernieuwing toe is. Maar het innoveren op een bestaand product of dienst blijkt vele malen moeilijker dan toen je het product lanceerde. Allereerst blijken weinig van je medewerkers creatief en doortastend genoeg om met verbeteringen en innovaties te komen. En wanneer er ideeën zijn, blijkt dat toch erg lastig te implementeren. Een beetje zoals het vervangen van de wielen terwijl de trein nog rijdt. Altijd heeft er wel iets anders meer prioriteit. Een levering waar problemen mee zijn, de capaciteit op een afdeling, of die ene medewerker die moet worden vervangen.

De interne innovatie loopt -bijna bij toeval- gelukkig wel beter. Sinds die stagiaire een paar maanden heeft rondgelopen heb je nu meerdere hippe cloudbased programmaatjes die zowel de binnen- als de buitendienst naadloos aan elkaar verbinden, waarbij je real-time inzicht hebt in de laatste cijfers, zelfs op je eigen smartphone! Softwareoplossingen waarvan je het bestaan niet eens wist en die ook nog met elkaar samenwerken. Dat is een meevaller. Je kunt sneller en makkelijker opschalen, met meer efficiëntie, controle en inzicht. Maar dat is eerder toeval dan wijsheid… zonder die stagiaire werkte je intern ook nog met diezelfde systemen waarmee je ooit begonnen was.

Maar uiteindelijk weet je dat je met efficiency de oorlog niet wint. Je doet dat door een product of dienst te leveren die het probleem van je klant slimmer, sneller, beter en wellicht goedkoper oplost. Je denkt weer aan je eigen product en ziet je branchetijdschrift op het tafeltje bij de balie liggen. De kop schreeuwt je toe ‘innoveren, juist nu’ met als ondertitel: zo stierven de dinosauriërs uit. Het stemt je chagrijnig. Innoveren, je weet het... maar hoe?

Is innoveren jouw groei-uitdaging? Heb jij tussen de 1 en 100 miljoen omzet en groeiambities? Word vrijblijvend lid van ons platform en meld je aan voor het mentortraject. De mentoren van nlgroeit zijn ondernemers die hun sporen hebben verdiend. Die het klappen van de zweep kennen. Ondernemers die weten wat jij meemaakt tijdens de groei van je bedrijf. Simpelweg omdat ze dat zelf ook hebben meegemaakt. Een mentor staat als raadgever naast je en is een perfecte sparringpartner. Je nlgroeit-mentor daagt je uit, ondersteunt, inspireert en helpt je om inzicht te creëren. Lees hier over de 6 stappen in een mentortraject.